Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Tuesday, March 12, 2013

[ IBNUS 2.0 ]

bismiLLAH

satu cerita.
kengangan takkan pernah dilupa
terpahat sentiasa dalam d0a kepadaNya



10.3.2013


bzztt bzzzt
(bunyi enset silent + vibrate)

" dak apids free tak es0k. nak wat makan2 "
" 0kai "

eh eh. dalam hati
" d0rang bukan ada paper lagi ka es0k?"
bila tanya-tanya. waktu itu sahaja yang ada. nanti si apids sibuk dengan pementasan. stayers sibuk kemas barang untuk dibawab pulang. aku iakan sahaja. malam itu kepenatan berganda. ketiduran yang sangat awal disamping kelesuan menahan kesakitan tak terhingga. aku diamkan sahaja.

11.3.2013

" nanti lepas exam kump0l kat belakang dewan. kita briefing "
aku mengangguk-angguk membaca mesej itu. lalu dif0wardkan. aida membalas tidak dapat datang kerana keluarganya baru tiba petang hari yang sama. sengaja aku biarkan mereka yang merancang semua, sedang akh0wat hanya ditugaskan membuat air sahaja.

" d0rang b0le wat ke nie" bisik hati
" takpe. ada yang expert bab panggang2 nie" jawab manusia
aku hanya tersenyum. dari pagi d0aku l0ntarkan agar cuaca kekal cerah dan Allah permudahkan.

macam-macam ragam
macam-macam kenangan.
ada yang sesat   lambat sampai
ada yang ditugaskan beli barang-barang
ada yang sampai pantai dulu. main pantai

plan untuk sesi membak0r makanan sebel0m maghrib dianjakkan jadi selepas maghrib.
kami turutkan saja.
mana-mana yang terbaek. yang penting. s0lat dulu.
sebelum tu. sempat la buat luahan perasaan + share masalah + main2 pasir di pantai )

[ at PCB ]

satu kisah yang menarik untuk difikirkan. pada awalnya tak terdetik p0n untuk memikirkannya. 
sedang ranting kayu menari di atas pasir. tiba-tiba 0mbak datang. semua lari  (akh0wat jak ada kat ctu)


bila 0mbak balek laut. salah se0rang daripada kami berkata.
" cuba teng0k apa yang tinggal."



semua saling berpandangan.
" agak-agak apa Allah nak bagitau kita? "
semua terdiam. berfikir. berzikir..

saat duduk bersama. renung dan beriman bersama. masing-masing meluahkan kerinduan kepada sahabat dan guru-guru di bumi itu.

ya. kesannya masih terasa sampai SAAT INI.
sangat terasa, meskipun dua tahun sudah berlalu.

sesi bak0r membak0r dilakukan 0leh ikhwah keseluruhannya.


dan apabila tiba sesi ucapan + beriman + saling mengingatkan..

" kita buat nie bukan saja2. tujuan utama dia selain ukhuwah apa? kadang-kadang kita TERLUPA utk menguji kebesaran Allah. manfaatkan masa ini sebaiknya "

" kita merancang. Allah itu sebaik-b...aik perancang. indahnye perancangan ALLAH. "

" duniawi dan ukhrawi tu, kita seimbangkan "

yup. banyak ilmu baru yang dipelajari. kesungguhan untuk buat sesuatu perkara yang harapannya mencari REDHA. teguran yang membaiki jiwa. juga ketawa pengubat duka.

m0ga Allah luaskan jiwa. rendahkan hati. menguatkan taufiq dalam diri. dan cemerlang itu bakal menanti.

satu yang aku belajar dari mereka.
saat tujuan bersahabat kerana Allah.
kita akan USAHA SEDAYA UPAYA untuk membantu tak kira masa, saling menguatkan, saling mengingatkan.
juga SALING MENDOAKAN.
yeah. 0ne 0f da 5 unique things in KI, which is [ FRIENDS ]

Antara 7 g0l0ngan yang dinaungi Allah adalah, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah (HR. Abu Daud dan Ibnu Majah)

m0ga Allah memilih kita utk dinaungi dengan kebesaranNya.

alhamdulillah. banyak perkara yang dapat dipelajari dan diambil pada hari itu.
aku melihat. sesibuk mana pun tak sempat untuk bertemu..
saat satu masa diperuntukkan untuk berkumpul bersama untuk saling mengingatkan dan beriman
mereka ada
mereka sedia meluaskan hati.
merendahkan jiwa.
untuk beriman bersama
sanggup berk0rban masa
 *terharu

kepada stayers dan bakal pindah KL

[ WASIAT TERAKHIR YANG PERLU KITA TAHU ]

maap. tak sempat bagitau malam tu.
perasaan terharu tu banyak.tu yang tak banyak cakap macam selalu. haha
satu pesanan terakhir atas satu kata kunci (cehh)

[ KOMITMEN ]

kalu la ada antara stayers nanti yang ditaklifkan memegang apa-apa jawatan, atau kalau x dapat jawatan apa-apa pun, perkataan ini SANGAT PENTING. k0mitmen dalam gerak kerja. atau dalam erti kata lain, dalam melaksanakan amanah yang diberi.

caranya ialah dengan MENJAGA SOLAT FARDHU.

se0rang pemimpin itu kalau adil dan mampu melaksanakan amanahnya dengan baik. pasti f0rmulanya adalah dengan menjaga s0latnya sebaik mampu. andaikata kita sudah menjaga s0lat, tapi TAK MAMPU untuk beri k0mitmen pada pekerjaan harian yang kita perlu atau harus laksanakan.

mungkin ALLAH sedang MENEGUR kita untuk perbaiki s0lat.
saya faham. kita sama-sama sedang belajar erti hidup. belajar erti hamba. belajar erti bahagia.
menjadi PEMIMPIN UNTUK DIRI SENDIRI pun sebenarnya, andaikata kita CULAS untuk menjaga s0lat, maka sedikit sebanyak kita PASTI TERLEKA.

ya. PASTI
kerana itulah Allah telah PAKSIKAN sikap dan peribadi manusia ini, bergantung kepada SOLATNYA.
kerana teguh Allah berfirman

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:”…dan dirikanlah solat. Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan kemungkaran”. (S. Al-Ankabuut: 45).

Firman Allah S.W.T: Yang bermaksud:
”Sungguh aku ini Allah,tidak ada tuhan selain aku Dan dirikanlah solat itu semata-mata untuk mengingati Daku”.
(S. Thaha: 14).

saya juga bukanlah manusia yang sempurna dalam menjaga s0lat. peringatan ini ditujukan KHAS untuk diri sendiri sebenarnya. kuat untuk menegur diri sendiri. disamping sama-sama memberi peringatan antara kita.

berdasaran pengalaman..
0rang yang jaga s0lat. kuat jiwanya
0rang yang menjaga s0lat, tenang hatinya
0rang yang menjaga s0lat, sabar menaunginya
Allah mengasihinya
bukan sekadar menjaga waktu s0lat itu. tapi turut menghadirkan hati bersama.
aku pun sedang berusaha ke arahnya.

satu cerita. embah (nenek) dahulu. setiap kali waktu s0lat. dia sudah ada di tikar sejadahnya.
apabila saat sakit menjemputnya, di wad itu sering dia bertanya adakah azan sudah berkumandang. terlalu rindu untuknya bertemu dengan Tuhannya dalam s0lat.
dan saat beliau sudah tak berdaya lagi untuk menggerakkan kaki tangan dang hanya terlantar..jarinya masih teguh menggenggam tasbih untuk berzikir.
jiwanya masih utuh untuk s0lat awal waktu. 
sanubarinya masih kuat untuk menambakan sifat HAMBA
pernah mama suruh s0latkan untuk embah. saat syahadah pada tahiyat. berlinangan air matanya. mengagungkan Allah dalam jiwa. dan aku turut merasa.
*rndu embah T-T*

makanya, untuk bina k0mitmen dalam melakukan apa-apa pekerjaan dalam kehidupan harian, hatta menuntut ilmu mahupun membantu ibu bapa di rumah, adalah bermula dengaN K0MITMEN KITA SEBAGAI HAMBA PADA TUHAN, iaitu s0lat.

m0ga kita menjadi generasi yang berjaya mendirikan s0lat sambil menghadirkan hati bersama.

m0h0n maaf kalu pernah terlazer, ataupun selalu membebel. untuk kebaikan jugak kan. haha. maap sangat2

Allah bersama kita. sentiasa
terima kasih untuk semuanya.
tak terkata ucapan syukur ini.
kerana dapat mengenali insan-insan yang turut bersama-sama mengenal erti hamba.
m0ga Allah sentiasa dalam setiap helaan nafas kita
setiap air mata
setiap kesakitan yang melanda
agar berganda rasa kesyukuran
berganda rasa ketaatan
turut berganda rasa HAMBA pada TUHAN :')



terima kasih. m0ga pertemuan kita akan datang adalah dalam d0a dan dalam redhaNya..
:)
renung. fikir zikir...

No comments:


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com