Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Saturday, February 23, 2013

aku terimaa

bismiLLAH

syukur.
meski kurang kudrat
helaan nafasnya kurnia sejuta nikmat
buat yang membawa segala manfaat

[ at PCB 25/9 ]

[ ZON MALAS MAKAN ]

 aku terkenal sebagai 0rang yang paling malas untuk makan dalam 0hana. meskipun paling tua , tetap juga malas hendak makan.

sampaikan setiap kali waktu makan, ada sahaja yang sanggup dan sudi makan bersama, untuk memastikan aku dapat menghabiskan makanan yang ada. *terharu*

namun mungkin ada dalam kalangan yang tak mengetahui, mereka akan berkata

" weh, gedik bet0l. nak makan p0n susah. makan je la."
" x yah nak diet sangat la. da kering sangat tu"
" kalu tanak makan meh cni kita abeskan " ---> haa yang ni buatkan wajahku berseri2! h0rh0r

kadang-kadang bila datang mo0d nak makan, mereka yang gembira melihat aku seperti itu
" biarkan dua makan banyak. bukan selalu dia ada mo0d macam tu "

PERSOALAN

makan. susah sangat ke???

bagi aku. bukan susah.
tapi tak semua hak aku selepas makan itu. menjadi rezekiku..
aku tak harap minta simpati kalian selepas baca cerita ini.
hanya untuk member penjelasan. mengapa aku begini.
hanya d0a aku m0h0n pada kalian, untuk selalu aku dapat kuatkan diri
menghadapi makanan yang sedap tak terperi. *eh? h0rh0r

[ GASTRIK ]

sejak darjah dua. waktu kelas tengahari, perut mesti rasa sakit.
mencucuk-cucuk.
walupun da makan sarapan pagi.
perkara yang sama berlarutan terjadi sampai darjah lima.
z0ne darjah empat itu waktu aku bercinta dengan d0kt0r pakar, atas masalah migrain.
setiap hari mesti kena ambil ubat, kalu tak berguling-guling lah jawabnya
dan pada masa yang sama kesan ubat tu menghakis perut yang c0mel ini.
dan bertambah la rasa gastrik itu..

semusim berlalu (ceh)
masalah gastrik 0n vacati0n selama 2 tahun kerana di hira' makanan sumpah 0sem + sedap. s0 banyak makan
tapi bila pindah ke sek0lah di shah alam.
gastrik itu pulang dengan gembira.
sambil memberi kesakitan yang tak terhingga.

[ DRIP + INJECTION ]

sejak dari itu. setiap kali gastrik. k0mp0m guling2
makanya, bila pi klinik saja, mesti d0kt0r akan kasi drip dan bagi injecti0n.
saat nurse nak c0c0k jarum utk drip. dia terkesima
" kamu dah selalu mas0k drip ka?"
aku hanya tersenyum. pahit.
bila dah 3-4 kali jadi perkara yang sama, mamabah p0n pelik

" teruk sangat ke saket anak aku nie?? "

keputusan dibuat. jumpa d0kt0r pakar.
saat jumpa d0kt0r pakar. dup dap dup dap je jantung.
dan hasil sembang kencang dengna d0kt0r tentang masalah yang dihadapi,
d0kt0r mengesy0rkan untuk buat k0l0nsc0py dan ____sc0py. *tak ingat nama*
kena masukkan kamera dalam usus n perut, untuk usha ape yang ade dalam tu. nurse membekalkan aku dua b0t0l ubat cecair untk aku telan. setiap b0t0l kne minum 1liter air selepasnya. ubat itu untuk mencuci perutku supaya takda sebarang iimpurities yang menghalang pr0ses peng-kameraan berlaku es0k. d0kt0r siap pesan awal2 " ubat ni TAK SEDAP. dan kamu tak tidur malam nanti malam ni."

bermula makan ubat, segala makanan sudah tak b0le dimakan. hanya minum air k0s0ng. dan bermula itu lah. keluar mas0k bilik air smpai lembik rasa. es0knya datang dengan muka pucat. sambil menunggu giliran untuk diter0p0ng.

" dah ready?"
" ....daahh "
aku di fengsankan.

[ KAMU ADA.... ]

" hmm. ada ulser dalam perut dan k0l0n kamu.  sebab tu dia jadi luka. kena jaga makan. ada infecti0n sekali ni. saya akan bekalkan ubat antibi0tik. nak tahan wad tak? "

aku memandang mama. mama hanya mengangguk. sakit nya. Tuhan saja yang tahu. malam itu seperti biasa mama yang menjagaku *terharu* lepas dari ter0p0ng tu, selera makan langsung tak ada..

12 malam

" ma.... perut pedihhhh "
aku mula berguling-guling atas katil h0spital. nurse datang dan berikan aku ubat cecair gastrik. tak beri kesan. mungkin hasil luka kerana d0kt0r ada ambil sample tisu perut itu. last-last d0kt0r datang dan beri injecti0n padaku. waktu itu meme dah separuh sedar dah. hu

[ PANTANG MAKAN ]

" 0kai. kamu tak b0le makan benda2 keras dulu. tak b0le makan minyak2. tak b0le makan tu..ni..tu..ni.. " d0kt0r bagi tahu.
aku menganngguk lemah
setahun setengah hanya bubur menjadi peneman hati dan jiwa. (ceeeh)

ubat yang diberi. antibi0tik ada 3 jenis. awal2nya malas nak kira berapa banyak makan ubat tu sehari. juz ik0t da instructi0n yang diberi. tapi tergerak untuk kira jugak. sebab rasa macam banyak sangat telan ubat.

[ 16 bijik sehari ]

bulat mataku. lemah lututku. sayu hatiku.
sampai bila aku mesti bergantung pada ubat ini?
dan merasai kesakitan ni??
d0a. itu yang PASTI.

kesan penyakit itu. aku hilang selera makan. datang la makanan ape p0n depan mata. waktu tak da selera itu. meme takkan sentuh langsung. tapi bila sekali nak, mamabah mesti akan carikkan. hee

hasilnya, perut ini menjadi lebeh c0mel + sensitip.
makanan tak bersih, dia yang sakit dulu. padahal 0rang laen m0lek je
makanan x el0k., dia pedih dulu. padahal 0rang laen makan sedap jak.

dan itulah. sehinga sekarang.
siap kene bebel dengan kakak bakal d0kt0r..
untuk jaga waktu makan yang aku sering langgar
ada kalanya bersarapan jam 7 malam.
dan hari2 memaksa diri untuk makan bagi kesejahteraan dan kekuatan jasad.
meski tak sekuat kudrat 0rang laen.
aku mengharapkan hasil makanan yaang aku makan tu.
cukup untuk memberi tenaga untuk aku terus beribadah padaNya dan meyakiniNya.

aku tahu.
ini ruang Dia bagi untuk aku terus mengingatiNya
:')

aku bahagia melihat mereka makan dengan mudah dan sedapnya
aku syukur menghadapi sekian rasa
kerana aku ada Dia

begitulah serba sedikit kisahku.
bukan harap untuk dikasihani
bukan harap untuk difahami
bukan harap untuk di 'rehat' kan

terima kasih kerana sering mengingatkanku untuk makan setiap hari
terima kasih kerana sering memaksaku untuk menghabiskan makanan yang dibeli
terima kasih kerana sudi menemanimu makan meskipun panjang masanya utk ditelani
[ satu bekas makanan, SETENGAH JAM masa dihabiskan nak pujuk+paksa diri dengan penuh kasih sayanng.hu ]

terimalah aku seadanya.
anggaplah aku punya kesihatan seperti biasa
supaya terus kuat menghadapi segala

namun sebagai penjelasan, mengapa aku begini.
dan kerna aku punya keluarga yang mencinta
punya 0hana yang setia
punya sahabat yang bersama dalam d0a
aku m0h0n kita sama-sama saling bersahabat dalam ikhlas semata
tulus dalam d0a yang ikhlas padaNya
agar terus kekal menjadi hamba yang diredha
hingga akhir usia..

Allahu a'lam


No comments:


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com