Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Sunday, January 6, 2013

R.I.N.D.U

bismiLLAH..

m0ga setiap huruf diberi hikmah
agar mampu memancar cahaya maghfirah
terlintas keindahan r0bbul 'izzah

satu hari, sedang menyibukkan diri yang kelesuan untuk menyiapkan tugasan harian, henp0n c0mel menjerit merdu tanda 0rang merindu.

" assalamualaikum.. ain kat mana? nak jumpa b0leh?"

aku lihat jam. 10 malam. mata renung depa lapt0p. kerja masih belum disiapkan. hati berkira-kira.

" in syaa Allah.. b0le je.. sekarang ke? kat mana?" aku menjawab.
" erm, setengah jam lagi lah. saye nak s0lat dulu, baru balek kelas.."
" r0gerrr.. jumpa nanti yaaa..in syaa Allah.."

aku renung buku. rapi tak tersentuh. menanti dibelek untuk menghadamkan pelajaran. aku memanfaatkan baki setengah jam lagi untuk menyiapkan tugasan yang termampu. d0akan sesuatu yang tak terjangka hadir padaku.

10.30

" awak...kita ada masalah..."

aku merenung k0lam matanya. ada cebisan derita yang disimpan disebaik genangan air mata bercampur amarah tak terkira. aku hanya mendengar. pers0alan pertikaian bertalu-talu dil0ntarkan. perkara yang baik hampir menjadi satu fitnah. dia buntu. mencari jalan keluar. minda terus ligat berfikir. mencari disebalik itu keindahan PELAJARAN yang ingin Allah berikan buat insan berfikir..

" macam mana kita nak ajak 0rang buat baik, sedangkan family kita biasa-biasa jak, kita ni p0n bukannya sempurna sangat.."

aku berteleku. aku lihat ada se0rang lagi sahabat datang dan menghampiri dan sama-sama duduk dengan kami.

" pernah dengar istilah ISLAH NAFSAK WAD'U GH0IRAK? maksudnya ialah, perbaiki diri, dalam masa yang sama kita ajak 0rang lain wat baik. kalu nak tunggu family kite sempurna, sume jadi s0leh s0lehah, baru ready nak ajak 0rang lain wat baik agak-agak Islam tu b0le berkembang ke? walupun diri kita tak sebaik mana, at least kita ada USAHA untuk NAHI MUNGKAR tu, di samping mengingatkan diri untuk nahi mungkar diri sendiri. ada rasa keprihatinan untuk hindari kemungkaran itu tapi dengan cara yang berhikmah "

aku lihat matanya bergenang. dia yang hanya senyap mula berbicara.

" keluarga kita bukan macam k0rang. kalu kita cerita k0rang takkan sangka.."

aku saling berpandangan. melihat dia mencari kekuatan untuk meluahkan yang terpendam di hati.

" tau kan, ayah kita tu, ayah tiri. hidup dia tak pernah s0lat keluarga dia p0n macam tu. dulu pena la jugak tegur, dan dia p0n s0lat la sikit-sikit. pastu tinggal. family kita biasa-biasa jak. keadaan kampung p0n x da banyak pr0gram Islam ke, 0rang kampung selalu gaduh-gaduh. dikelilingi suasana macam tu, menekan kita. lama dah kita nak cerita.. baru hari ni nak citer.."

aku melihat dia menyeka air kekuatan yang mengalir di matanya. dia menyambung berkata-kata.

" semua adih beradik kita tak sek0lah agama kecuali kita. dulu mak suruh mas0k sek0lah biasa je sebab fikir dekat dengan rumah. tapi hati nie nak jugak sek0lah agama. alhamdulillah, ada rezeki dapat mas0k sek0lah agama. jadi, kita s0rang je dalam family yang c0ncern bab2 s0lat nie. adek beradik kita p0n s0lat acuh tak acuh. tapi kita kuatkan hati, tegur abang suruh s0lat.. kita balik tiap-tiap minggu tu, bukan sesaja.. tapi kita balik sebab kita nak jaga adik kita, nak pantau dia supaya s0lat.."

kali ni mata kau pula yang berair. selama ini aku hanya melihat senyum dan tawanya. sungguh tak tersangka.

semua sepi. salah se0rang daripada kami bersuara..

" kita p0n sama. dulu family kita macam tu, tapi kita usaha, kita buat cara nabi. kita tunjukkan c0nt0h yang baik pada mereka, baru kita b0leh pelan-pelan ajak mereka merasai nikmat kasih sayang Allah melalui ibadah padaNya... time kita balek rumah, saje gantung jubah yang cantik-cantik, kasi adek teng0k. s0 dia berminat, ble kluar, cari gak jubah. kat ctu kita ajar adek utk pilih pakaaian yang lebih tutup aurat.."

aku mula berbicara. hati penuh bahagia. indahnya waktu Allah beri peluang untukku mengutip mutiara kekuatan dari hambaNya yang diuji.

" kalu pena baca buku dakwah fardhiyah, perkara pertama untuk kita ajak 0rang tu buat baik, kita tarik hatiya dulu. biar dia rasa masuk dengan kita dan selesa dengan kita. lepas tu baru kita ajak pelan-pelan dengan penuh hikmah. c0nt0hnya, kalau kita ada masalah, kita mesti akan cerita kat kawan paling rapat, kan? tak pun kalu kita ada wat salah, bila kawan rapat kita yang tegur dengan cara yang baik, kita akan lebih mudah terima daripada 0rang lain yang tegur dengan cara yang mungkin tak berapa sesuai...

jadi, fes thing fes, TARIK HATI orang tu, biar rasa dekat dan selesa dengan kita. kalu macam dalam family, usaha lah wat yang terbaik utk jadi c0nt0h teladan pada adik beradik yang lain. tipu la kalu tak da rasa marah dan tak suka kat ayah awak yang tak melaksanakan amanah Allah tu, kan? tapi.. DOA itu adalah senjata mukmin yang terhebad.. teruskan wat baik pada kedua ibu bapa, usaha yang termampu untuk ajak adek beradik lain jaga s0lat. kalu ada adek, jaga dia el0k-el0k. luangkan masa bersama dengan mereka adalah salah satu cara untuk mentautkan hati manusia-manusia....

bila hati antara kita atau kawan atau family kita dah rapat, bertaut, maka step yang seterusnya, kita tautkan hati-hati kita ni, pada ALLAH. kenalkan betapa indahnya Islam ni dengan cara yang baik. walupun tak lut atau tak diterima, teruskan. JANGAN PERNAH PUTUS ASA...kita tau, awak mampu..."

semua yang berada di situ saling menguatkan dia. betapa bertuahnya dia.

" nak tau tak, kenapa Allah uji kita dengan ujian masing-masing? sebab Allah nak kasi kita HIGH WAY utk SENANG kita pulang dan bertaubat padaNya. bila kita ada perasaan HAMBA yang berd0sa, maka waktu la hati kita penuh gundah gulana. ubatnya? KEMBALI PADA TUHAN..beruntung insan yang diuji..."

masing-masing memberikan kata-kata semangat berbantuk janji Tuhan. Allah. indahnya waktu tu. pertemuan yang tal terjangka hikmahnya berjuta. sewaktu aku pulang ke bilik dan berjalan dengan dia.. aku membisik perlahan padanya..

" awak, Allah tahu awak MAMPU.. pernah awak terfikir kenapa Allah letak AWAK SORANG dalam keluarga tu yang c0ncern tentang Islam ni? sebab Dia nak lihat macamana USAHA awak untuk sama-sama tarik family awak menuju jalan syurga. dan jalan syurga ni bukan mudah, bahkan payah. penuh mehnah dan tribulasi... 0rang yang ada family yang s0leh pun belum tentuu kuat berusaha macam awak yang sungguh-sungguh nak ajak ahli keluarga awak faham agama...."

matanya bergenang.

" nak tahu apa hikmah Allah jadikan anak s0leh tu antara 3 amalan s0leh yang tak terputus setelah manusia itu mati? sebab kasih sayangNya SANGAT LUAS.. andai kata ahli family awak kekal begitu hingga akhir usianya, awakla HARAPAN mereka untuk memberi bahagia dan kerahmatan pada mereka di alam kubur mahupun di hari akhirat nanti atas usaha awak MENJADI ANAK SOLEH..."

" terima kasih....."

kelas nasyat0t, 6 januari 2013

" kamu tahu kenapa Allah bagi ujian banyak pada kita??"


Dalam hadith qudsi Allah berfirman:
“Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya.”
(HR. Thabrani dari Abu Umamah)
Abu Said dan Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi SAW. bersabda:
“Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan, dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya.”
~H.R. Bukhari dan Muslim~

" d0a... r0bbana wa laa tuhammilnaa maa laa t00q0talanaa bih, pernah kamu hayati maknanya?? maknanya ialah, WAHAI TUHANKU, JANGANLAH KAU BEBANI AKU DENGAN PERKARA YANG AKU TAK SANGGUP MEMIKULNYA. ustazah kalu ada masalah, selalu ulang-ulang d0a tu.... hikmah hadis tu ialah, Allah nak kita SELALU MINTAK pada Dia.. apa sahaja..sebagai tanda ikatan kita dengan Dia kuat..."

malu. hati malu.
Allah RINDU pada hamba, sebab itu dia bagi DUKA
kita???
adakah sekelumit KERINDUAN kita pada YANG ESA???
renung. fikir. zikir....
Allahu a'lam..




No comments:


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com