Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Monday, December 17, 2012

tampar hati

bismiLLAH

cukuplah Allah.
kuatkan hati-hati ini,

pertamanya, meskipun saya tidak terlibat dengna MUTAQ, sejak awalnya dapat merasai betapa susah payah pihak mppjtk untuk mengaturkan pr0gram yang berbentuk tarbiyah serta melatih kepimpinan dan menyediakan ruang ilmu yang sangat luas.

malangnya, diri ini Allah memilih untuk pulang ke pangkuan keluarga.
meninggalkan keluarga besar disini.
pulang mencari kekuatan di sebalik celahan kelemahan.

malam.

"d0akan embah ea"
"kenape??"
"nak kene pindah PPUM ni, masuk icu pagi tadi"
"..............."

g0ncang hati.

"ape hikmahnya sume ni, kak?"
"camner nak tenangkan hati ni..."

sayu sanubari.

aku tekad. meninggalkan mereka dalam jagaan Allah. supaya Allah melindungi mereka sebaiknya.
tiba di rumah, fikiran pertama. nak lawat embah kat h0spital. penat dibiarkan tinggal. pagi dari atas langit turun permukaan bumi, balek shah alam kejap kemas rumah, petang meluncur ke h0spital. setibanya di sana.

" x b0leh masuk.sekarang bukan waktu melawat"
"............."

saat itu Allah sahaja yang tahu perasaan hati ini. Lantas di waktu itu juga Allah memberikan jalan keluar, dapat masuk ziarah embah guna jalan rahsia. hehe

sampai bilik embah. dengan tiub masih di hidung. tangan bengkak air. muka tak bermaya.
aku bersalam dengan tangan yang tabah membesarkan satu keluarga yang kental.
aku renung matanya. berkaca-kaca mataku. jua matanya
Allah. kuatkan dia untuk tetap menjadi hambaMu di saat akhir usia yang bersisa.

aku pulang.
dalam perjalanan, 0hana dikejutkan dengan tarbiyah zatiyah Allah yang tak disangka. aku sudah menjangka. dalam talian suara esakan dan tangisan. sayu

aku tiada bersama mereka. namun hati mereka, adalah hatiku.
tercalar hati mereka, tercalat juga hatiku.
aku hargai cara mereka untuk membentuk hati kami kental.
terima kasih atas segalanya.
jangan bimbang, luka hati ini, kami akan usaha untuk RAWAT SENDIRI
hanya yang kami pinda dari kalian, d0a dan bimbing kami sebaiknya.
dengan cara yang tidak kami harapkan sempurna
tetapi cukuplah, dengan bawaan kasih sayang Tuhannya.

aku merenung jiwa-jiwa yang awalnya tabah dan kuat
semakin banyak ujian tertimpa, semakin lemahnya jiwa
tetapi jiwa-jiwa itu kekal mempertahankan senyumannya
menyebarkan bahagia tanpa melepaskan sisa derita
ak bahagia di sisi mereka
kerana mereka, mengajar aku untuk lebih kenal Tuhan
Tuhan Aku dan tuhan dia
masalah yag menjadi gelak ketawa
menghiburkan hati seketika
namun tanpa dipinta
ada celahan itu luka semakin bernanah minta dirawat
aku usaha mencari penawarnya
berbekal kasih Tuhan yang Maha Esa

aku. kekal menjadi diriku.
andai ini yang Allah aturkan untukku lebih menjadi hamba
aku redha dengan ketentuanNya
satu pintaku.

cukuplah.
jangan sakiti lagi jiwa-jiwa itu.
aku rindukan senyuman ikhlas mereka
tanpa sekelumit derita
aku rindukan gembira mereka
yang menjadi penguat aku disini
selain bekalan d0a keluarga yang sentiasa mengiringi

SAHABAT API,

ketahuilah.
segala yang kami dambakan, bukan BELAS KASIHAN anda
segala yang kami mahukan, bukan KATA-KATA anda.
yang hanya kami mahukan, ukhuwah kita seperti biasa.

tapi sekarang, aku tak rasa.
tak tahu perasaan ini dicabut sendiri atau mereka yang semakin jauh hati.
bukan aku se0rang sahaja yang merasai
segala yang terjadi di tempat itu hanyalah satu ILUSI
yang menjadi punca retaknya hubungan yang sememangnya pernah terbina heppi
kami hargai kalian yang sentiasa mengalu-alukan kami

kami menghargai kalian yang sudi memberi tumpang kepada kami selama 2 sem di sini
yang aku mewakili apids mengharapkan
sisa masa akhir kami di sini
bukan dengan tangisan air mata jauhnya hati antara kita
tetapi rapatnya ukhuwah antara hati
kerana kita saling melengkapi.
walau hanya dalam d0a yang sepi

yang terjadi waktu lepas itu
menjadi punca perg0lakan rentetan peristiwa yang berlaku
aku tahu. tak semua yang merasai perasaan itu
lebih terkesan tatkala se0rang sahabat apids berkata

INGATKAN SENANG KE NAK JADI APIDS NI?

ya. kami dipilih untuk merasa PENAT menuntut ilmu lebih dari kalian kelas tak berhenti sehingga malam.
ya. kami dipilih untk tidak meluangkan masa banyak dengan kalian, atas jadual padat yang kadang melesukan kelam
tiada apa yang kami harapkan melainkan d0a dan SOKONGAN kalian.
sekirannya itu bukan hak yang sepatutnya, maka jiwa ini diserahkan kepada Allah. untuk mengubati kelukaan hati.

aku mahu kau tahu.
ukhuwah ini bukan sekadar di mulut.
saat kau bersama dia, menangis banyak bersama dari ketawa
baru kau akan rasa terikatnya hati keranaNya
berlandaskan jalanNya
Allah
seandainya jalan keluar itu masih jauh, permudahkanlah KAMI...

wahai diri.
teruslah kuat
selagi badan dikandung kudrat
walau yang kau terima hanyalah penat
namun ada ganjaran menanti saat kiamat
buat hamba yang taat.

luahan hati ini bukan semata-mata berpandu nafsu
hanya ingin mengutarakan yag terbuku
agar menjadi panduan hidup kalbu
menuju redhaMu...

Allahu a'lam

1 comment:

Hasan Basri Bin Soidin said...

Adik..bersabarlah dengan ketentuanNya..


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com