Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Friday, November 2, 2012

sebarkan kasihNya

bismiLLAH.
sejak mencutikan diri daripada sesi pembelajaran.
ligat rasanya untuk menc0ret di sini.
m0ga Allah redhai.

0h c0melnyeeeeeeee~~ macam sayakah? h0rh0r.

sebarkan kasihNya

ada apa ya dengan p0st kali ini?
saya tahu. zaman sekarang pemuda pemudi semakin ramai yang berminat untuk melakukan full-time-j0b yang tak semua 0rang RASA atau SEDAR bahawa itu tanggungjawabnya.

"amende kau cakap ni?"
"erm... DAKWAH? 0it. berat rasa perkataan tu. kite tukar nama sket. bulatan gumbira 0r k0nfrens eppy..ha..0kai?"
"o0o..."

Apabila umur yang bertambah seiring dengan perkembangan minda dan kematangan akal menyebabkan fitrah dalam diri mer0nta-r0nta minta diisi. Fitrah untuk menjadi hamba yang lebih Taat kepadaNya. Fitrah yang meminta r0hani diisi dengan sebaiknya.

Alhamdulillah, di Malaysia ini banyak badan-badan penggerak bulatan gumbira mahupun k0nfrens eppy untuk ligat menerima atau mencari insan-insan yang sudi untuk mengisi kek0songan hati dengan aturan pr0gram-pr0gram yang akan meransang fungsi jiwa se0rang insan untuk menjadi penggerak dalam perjuangan agama ini.

Tahniah buat anda-anda yang sudah mempunyai bulatan gumbira atau k0nfrens eppy.
dan usaha lagi buat yang masih tercari-cari. m0ga kau temui ;)

0kai. kita teruskan.



weh, kau jangan nak buat jahat lagi lepas kau j0in bulatan gumbira ni. kalau tak.. kami islandkan (pulaukan) kau!!


errrrk.
pena dengar dial0g ini?
sesi pulau memulau berkalu tatkala berlaku kelesuan si ahli untuk terus mengikuti pr0gram-pr0gram tarbiyyah.

k0n0nnya ada untuk MENTARBIYYAH
sedangkan dengan cara itu SEBENARNYA lagi menjauhkan mad'u dari jalan Allah
membiarkan mereka terus TERPINGA-PINGA dek kesumatnya amarah
atas alasan semata-mata 

" kene k0nsisten dalam tarbiyah " 
" kami semua buat macam tu, ada dalam seerah!"
" seerah celah mana kau amek dan kau kerah?"
" seer0h kaab bin malik dipulaukan sebab tak ik0t perang Tabuk."
" tu dia dipulaukan sebab tak ik0t perang itu D0SA BESARRR dan dia TAK ADA sebarang keuzuran yang menghalannya daripada pergi perang...sebab tu dipulaukan..kau dah tanya ka kat kawan kau yang p0nteng bulatan gumbira tu? mana tau dia saket ke mak dia saket ke ape ke.."
" tapi ketua kami yang suruh pulaukan. takkan kami nak bantah cakap ketua"
" WHAT?????????????"
"............................"
" kalau ketua kau suruh kau terjun bangunan, kau sanggup buat?"
" @.@ "

satu anal0gi yang terlintas dalam minda saya.



Satu hari. Sakura pergi ke taman bunga. Dia lihat bunga itu sangat mekar dan cantik sekali. Sakura bercita-cita untuk mengajak kawannya, Sizuka untuk bersama dengannnya bagi bersama-sama menikmati keindahan bunga ciptaan Ilahi itu.

kees0kan harinya Sakura membawa Sizuka. Sizuka berasa sangat teruja melihat keindahan bunga-bunga yang kembang mekar dan mengeluarkan bauan yang harum menenangkan jiwa. Sejak hari itu Sizuka pasti berpegang tangan dengan Sakura untuk pergi ke taman bunga itu..

" Sizuka, b0leh tak awak temankan saya hari-hari pergi taman bunga ni? saya suka la.." luah Sakura
" B0leh insyaAllah.. " Sizuka melemparkan senyuman mesra.

Selama dua minggu itu, Sizuka banyak belajar erti daripada sekuntum bunga dari Sakura. Sakura yang sememangnya saangat minat akan bunga ini menerangkan dengan teliti akan kelebihan bunga-bunga yang terdapat di taman itu. Sizuka berasa bersyukur kerana mempunyai sahabat seperti Sakura. 

haruman bunga itu tak selamanya bersemadi bersama lembutnya angin.
ada masanya ia jatuh ke bumi, kehangatan nyaman haruman itu pudar pasti.

Biasanya Sakura akan menanti Sizuka di taman itu dan mereka sama-sama menikmati keindahan taman bunga. Tetapi pada hari itu Sikuza tidak kelihatan. Puas Sakura menunggu. Namun hampa. Sakura pulang dengan perasaan kecewa.


Hari demi hari Sizuka masih tidak menampakkan dirinya. Bergel0jak rasa hati Sakura. Janji yang terparti antara mereka berdua untuk sama-saa menikmati insahnya taman bunga ini se0lah-0lah dikhianati. Sizuka hilang berita. Akibat amarah yang berapi, Sakura langsung tidak mencari Sizuka. Tawar hatinya memikirkan Sizuka yang hilang tanpa berita. Sakura bertekad.

" Janji yang kau khianati. Kau perlu terima balasan yang kau sememangnya impi!" demdam kesumat Sakura.

Selang beberapa hari, Sizuka kembali memunculkan diri. Namun Sakura bersikap dingin padanya. Kedinginan itu tempias di jiwa Sizuka. Manakan tidak makan bersama pun Sakura sanggup pergi ke meja lain walaupun dia sudah duduk untuk makan di meja itu. Sizuka tetap pergi ke taman bunga itu. Menunggu di tempat yang sama pernah Sakura tunggu. Namun hampa. Sakura tidak kelihatan. Anak mata Sizuka memerhatikan tudung biru laut yang biasa dilihatnya.

"Sakura!" jerit hati Sizuka. Segera dia berlari ke arah Sakura untuk mel0ntarkan perasaan gembiranya. Dia rindu akan kata-kata Sakura tentang bunga-bunga di taman itu.Namun langkahnya semakin perlahan. Dia melihat Sakura kini ada sahabat-sahabat baru yang mungkin lebih sudi untuk mendengar tentang bunga-bunga yang sedang mekar itu. Namun hati Sizuka tetap berkeras untuk menegur Sakura yang sudah lama mereka tidak bertegur-sapa.

" Sakura........." Tangan Sizuka menyapa lembut bahunya.
" Apa kau buat di sini? Aku ingat kau sudah tak minat mendengarkan bicara aku tentang bunga. Aku pun sudah ada kawan baru. Buat la hal kau sendiri setelah kau khianati janji kita untuk melihat bunga ini setiap hari." Sakura memalingkan muka. Sahabat baru Sakura, Himawari hanya menjeling tajam kepada Sizuka.

Hancur hatinya.
Sanggup Sakura meinggalkannya begitu sahaja.

Pernah sekali Sizuka menegur Himawari untuk menanyakan tentang keadaan Sakura yang dingin terhadapnya. Dengan mudah Himawari menjawab "KAU TAKKAN FAHAM. KAU TAKKAN PERNAH FAHAM!" 

Sizuka lesu. Bukan sengaja dia tidak hadir melihat bunga pada hari itu. Bukan sengaja dia mengkhianati janjinya untuk berada bersama sakura setiap hari melihat bunga. Cuma keadaan dirinya yang kurang kudrat sepanjang seminggu itu membuatkan dia tidak dapat melaksanakan janjinya kepada Sakura. Terlintas di hati Sizuka.

" Kalau betul Sakura sanggup berjanji kepadaku untuk sentiasa bersamanya pergi ke taman bunga ini, mengapa dia TIDAK PERNAH bertanya kepadaku atas apa alasan aku tidak pergi ke taman bunga pada hari itu? "

butir mutiara mengalir deras di pipi mulusnya. Tanpa disedari, ada tangan lembut yang menyeka derasnya air mata itu. Rara tersenyum mesra. Rara yang selalu menguatkan dirinya ketika dia buntu. Rara menggenggam tanggannya padu.

" Tak mengapa, sahabat. Aku sedia bersamamu untuk kita sama-sama menikmati keindahan taman bunga ini."

Sizuka menyeka air matanya. kini dia tidak bersendirian lagi. Sakura terus lemas dengan nafsu amarahnya, sedangkan Sizuka kini tenang berenang sampai ke tepian dan menemui kebahagiaan.

---- TAMAT ----

"ape kaitan crita ni dengan sesi pulau-memulau ni??"

0kai. taman bunga itu ibarat bulatan gumbira atau k0nfrens eppy. mungkin bagi sesetengah manusia mereka berjanji untuk k0nsisten dalam usaha jalan Allah ini. Namun bagi mereka yang baru mahu panaskan enjin untuk memecut laju dalam arena f0rmula 0ne dakwah ini, kadang-kadang mereka memerlukan masa untuk memanaskan enjin melalui KEFAHAMAN dan KESEDARAN. karat-karat Jahiliyah yang ada dalam enjin itu kadang kala membuatkan enjin kereta itu LAMBAT untuk panas enjinnya dan memulakan perjalanan serta pecutan. 

maka bagi manusia yang FAHAM dan SEDAR serta sudahpun PECUT LACU dalam f0rmula dakwah lap ini, apakah tindakan ANDA?

meninggalkan kereta yang enjinnya LAMBAT panas itu bersendirian, atas alasan
 " ala, biar dia panaskan enjin sendiri, sapa suruh lambat! "

ataupun..
kita dengan SENANG HATI menghulurkan MINYAK PELINCIR CAP KILAT untuk menghilangkan kek0t0ran jahiliyah yang masih melekat di enjin kereta sahabat kita itu..

cerpen di atas ada satu part tentang bagaimana keadaan Sakura yang TIDAK MENGAMBIL TAHU LANGSUNG mengapa Sizuka tidak pergi ke taman bunga itu. Di sini saya ingin menegaskan bahawa wasilah dakwah yang masyarakat PERLUKAN pada HARI INI, WAKTU ini dan ZAMAN ini adalah wasilah atau meth0de KASIH SAYANG (bukan berlawan jantina, 0kai.). Maksud saya, masyarakat kini ramai yang sudah R0SAK kerana KURANG kasih sayang katanya. Remaja ramai yang menjadi "liar" kerana KURANG KASIH SAYANG KELUARGA. lalu bagaimanakah caranya untuk kita USAHA untuk kita mengajak mereka PULANG kepada FITAH?

semestinya dengan EMPATI, atau bahasa mudahnya, KASIH SAYANG. mereka mungkin perlukan MASA untuk menyesuaikan keadaan diri dan fitrah dalam mengikuti bulatan gumbira tersebut.


--------------------------------------------



manakah satu pilihan anda?

adakah PULAU-MEMULAU itu jalan yang terbaik?

adakah atas sebab "KETUA KAMI MEMBERI ARAHAN" itu kalian mengabaikan jauh sahabat yang masih tercari-cari jalan Pulang ke pangkuan Tuhan.

sedarlah, 
seer0h agung milik rasulullah s.a.w yang sedang asyik mendakwah Pembesar quraisy lantas MENGALIHKAN PANDANGAN daripada abdullah ummu maktum yang buta matanya tetapi hatinya disinari cahaya Islam itu dengan bertemu rasulullah untuk bertanyakan hal agama,
SEGERA ALLAH MENEGUR Rasulullah dalam surah 'abasa.

" Pr0ses (tarbiyah) itu memakan masa panjang. berilah RUANG dan PELUANG kepada SESIAPA sahaja untuk INSIJAM (serasi) dengan BULATAN GUMBIRA dan FITRAH, bukan SEMATA-MATA atas HARAKAH dan FITRAH. "  - bR0 Hamzah-

kadang saat kita TERLALU bersemangat membawa agama,  jangan lupa.. yang kita bencikan ketika melihat maksiat itu  adalah DOSANYA bukan PENDOSANYA
makanya, untuk menarik si PENDOSA untuk MENINGGALKAN DOSA adalah dengan menghalang DOSA itu daripada terus mengikuti PENDOSA bukan MENJAUHI PENDOSA itu dibelenggu dengan DOSANYA bersendirian..
islam itu INDAH sebarkanlah Islam itu dengan KASIH SAYANG kerana kasih sayang Allah itu sangat INDAH buat tatapan pemilik hati yang rindukan Tuhannya..

renung. fikir. zikir...
waLLAHU a'lam..
 

2 comments:

Egg Head said...

Bulatan gumbira??

konfrens eppy??

woha2x....mcm2x la kan....

umat akhir zaman...belum lg wat kerja dakwah....tp baru nak belajar2x wat kerja dakwah...hehehe

azuma nurul said...

Ya...belajar usaha dakwsh..moga Allah berkati :)


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com