Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Sunday, October 14, 2012

calCulus kehidupan..

bismiLLAH
hari yang indah
meniti segala mehnah
m0ga dengannya keberkatan terserlah
dalam jiwa mendamba bar0kah




Hari itu mendung. Malam berganti meninggalkan terangnya pagi. Kedengaran berkumandang azan maghrib berlaungan di udara. Maka dengan langkah itu tapak kaki dikerahkan menapak pulang menyucikan fitrah di dada. Laungan takbir imam mengetuai barisan sof makmum yang bersedia untuk berinteraksi dengan yang Maha Esa pun bermula. Seusai s0lat dilaksanakan, se0rang kakak seni0r merapati barisan s0f itu.

" Adik, nanti ikhwah nak jemaah sekali di sini. B0le la kita ke belakang mus0lla." Kata kakak. Kami saling berpandangan. Sahabat lain memberitahu bahawa kursus bahasa arab kerjasama UM nilampuri dan Universiti S0ngkla, Thailand akan bermula es0k hari. Maka segera kaki-kaki itu ingin menapak keluar dari mus0lla untuk memberi ruang kepada tetamu baru, malangnya ikhwah sudahpun beratur untuk mengangkat wudhu' di tempat wudhu' tersebut. Langkah terhenti kerana pintu keluar mus0lla betul-betul berada di depan tempat wudhu' itu. Mereka berteleku. Apa hendak dibuat sekarang?

" J0m la kita buat pengisian sikit.." Luah exc0 Ker0hanian. Semua akur dan membuat halaqah di belakang mus0lla. Pada waktu itu ikhwah sudah membuat s0f untuk menunaikan s0lat maghrib bersama tetamu yang hadir.

" 0kai, apa yang kita nak bincang hari ini?" Semua menanti untuk meminta jiwa diisi. Se0rang demi se0rang berpandangan.

" Apa yang k0rang rasa lepas seharian mengadap calculus?" tanya se0rang teman.
" Pergh, banyak lagi yang kita tak c0ver study."
"tensi0n rasa. Sempat ke nak c0ver study. Dengan algebra lagi.
"Ada 14 tut0rial k0t.. haiyy0"

Akhirnya se0rang hamba Allah  memberi sedikit perk0ngsian." Nak tahu tak apa Allah ajar kita sepanjang hari ni?" Semua yang berada di situ terdiam. Menanti butir-butir mutiara peringatan yang bakal diucapkan 0lehnya.



" Sebagai anal0gi je lah. Seharian kita study calculus ni, sebelum tu kita rasa kita dah agak2 b0leh faham dan kuasai la kan subjek ni. Bila datang lect dr umkl, baru kita rasa banyaaaak lagi sub t0pik yang kita kurang mahir. Macam tu jugalah Islam. Kita diajar apa itu Islam sejak dari kecil. Tapi sebenarnya masih banyak lagi ilmu berkaitan dengan Islam nih yang kita masih TAK TAHU. yang kita dah tahu pun mungkin kita MASIH BELUM MENGAPLIKASIKAN lagi dalam kehidupan seharian kita, kan?"

semua berteleku.

" Allah beri peluang untuk kita belajar dengan pensyarah yag didatangkan KHAS dari umkl untuk mengajar kita sebahagian daripada subt0pik dalam calculus ni untuk TAMBAHKANn dan KUKUHKAN  lagi KEFAHAMAN kita tentang calculus ni. S0, kita ambil peluang ni untuk belajar dan kukuhkan betul-betul mana-mana subt0pik yang kita lemah. Same g0es t0 peluang yang Allah beri pada kita untuk menuntut ilmu di UM Nilampuri ni. Allah tetapkan tenaga pengaajar di sini yang sangat mahir dalam ilmu agama untuk mengajar kita. Maka di sini kita punyai BANYAK peluang untuk mendalami ilmu agama tersebut daripada insan-insan yang pakar dalam biadng agama ni. Peluang yang sangat luas Allah beri pada kita, kan? Kalau kita SIA-SIAKAN dan TAK MENGENDAHKAN peluang ni, apa yang jadi pada kita? Sudah tentu RUGI sendiri.."

masing-masing memandang sesama sendiri. head sh0t dalam sanubari.

" Lepas tu pula, baru hari ni kita dapat 14 tut0rial untuk disiapkan lebih kurang 2 minggu. Ada 3 t0pik besar yang kita tak habis stadi lagi, dan subt0pik ang kita kurang mahir. kalu kita manfaatkan masa tu betul-betul untuk siapkan tut0rial tu, dalam masa yang sama bila kita buat latihan tut0rial tu, kita dapat KESAN sejauhmana KEFAHAMAN KITA dalam subjek ni. Secara tak langsung kita dapat KUKUHKAN asas dan jalan penyelesaian untuk setiap s0alan yang diberikan dalam tut0rial. Makanya, begitulah hikmahnya Allah memberi BANYAK jenis UJIAN dan DUGAAN dalam hidup kita. Sebab tanpa ujian dan dugaan tu, kita takkan dapat mengetahui sejauhmana KEFAHAMAN kita dalam mengamalkan ISLAM itu dalam kehidupan dan menjadikan ISLAM itu sebagai PENYELESAIAN MASALAH dalam kehidupan kita. semakin BANYAK dugaan yang Allah beri, semakin MAHIR dan FAHAM kita dalam beragama ini sepatutnya, kan? Tetapi,  sudahkah dugaan yang pernah Allah tetapkan untuk kita dahulu, kini dan akan datang itu benar-benar MEYAKINKAN kita untuk menjadikan Islam itu sebagai jalan penyelesaian?"

Semua mata tertunduk ke bumi.




" 0leh sebab itulah, kita MESTI buat latihan tut0rial tu supaya dapat tambahkan kefahaman dalam setiap subt0pik, KUKUHKAN kefahaman yang ada dan MAHIR dalam setiap jalan kerja yang sepatutnya dilakukan, barulah kita akan dapat jawab s0alan calculus dengan senang. Nak dapat 4 flat dalam calculus? caranya kenalah BUAT LATIHAN tut0rial banyak-banyak.. Jadinya, kalu kita nak jadi HAMBA YANG TAAT dan ALLAH REDHAI, target kita untuk dapat MARDH0TILLAH, kita MESTILAH berhadapan dengan SEGALA DUGAAN DAN UJIAN itu dengan menjadikan Islam sebagai teras hidup, bukan melarikan diri daripada masalah. kita SELESAIKAN masalah itu berpandukan IMAN di hati, secara tidak langsung kita dapat mengukuhkan KEYAKINAN dan KETAATAN kita kepada Allah.."



" Maka kita sangat beruntung. Allah bagi peluang untuk kita merasai nikmat KESUSAHAN dalam menuntut ilmu ni, dan peluang MASA untuk mendalami calculus ni setelah seharian berenang untuks ampai ke dasarnya, sebab Allah nak kurniakan kita BANYAK pahala.

"Setiap DETIK kita menuntut ilmu itu PAHALA
setiap KESUSAHAN kita menuntu ilmu itu PAHALA
setiap PENGORBANAN menuntut ilmu itu PAHALA
semuanya menjadi MILIK KITA sekiranya kita menyandarkan menimba ilmu ini LILLAHI TA'ALA
dan pahala yang Allah nak beri pada kita dalam jihad menuntut ilmu inilah, yang akan menjadi PEMBERAT AMALAN baik kita DI SANA.
subhanaLLAH! begitu MUDAHNYA ALLAH memilih KITA untuk mendapat nikmat PAHALA dengan begitu mudah, dengan cara memberi kita peluang untuk MENUNTUT ILMU ini.
maka, apakah tindakan kita? Adakah kita MANFAATKAN peluang ini, atau kita hanya biarkan ia sia-sia??"

" s0, j0m kita betulkan balik k0mpas niat kita menuntut ilmu ini, kerana Allah. Kalu rasa lemah, waktu itulah peranan SAHABAT bermula. Sentiasa lah d0r0ng sahabat-sahabat kita yang terasa lemah ketika berjuang ni untuk terus meneruskan perjuangan. Nampak tak CANTIK Allah aturkan perjalanan hidup kia HARI ini. Dan hikmah dan ibr0h yang Allah nak beri ini, hanya 0RANG YANG BERFIKIR itulah yang akan menikmati segala kemanisan hikmah yang Allah sediakan dalam setiap dugaan dan kesusahan dalam kehidupan.."

Dan selepas itu, pelbagai lagi perk0ngsian yang dik0ngsi bersama-sama untuk mengisi kel0mp0ngan hati agar sentiasa subur dengan keimanan.

Menuntut ilmu bukanlah satu perkara yang MUDAH
namun, terdapat KEMUDAHAN dalam menuntut ilmu ini.
kerana MUDAHNYA ALLAH memberi kita nikmat PAHALA dalam menuntut ilmu ini atas setiap kesusahan dan setiap saat kita melapangkan waktu untuk belajar.
sudahkah KITA memanfaatkan zaman alam pembelajaran kita SEBAIKNYA??

renung. fikir. zikir.





buat 0hana APIDS, majulah APIDS untuk ummah! ulamak ulum t0 be kan~~ aja-aja fighting utk 2 paper lagi, calculus n algebra!! *m0ga Allah permudahkann :)

buat sahabat2 di seluruh dunia *ceh* yang akan menghadapi exam final, m0ga perk0ngsian ini dapat menaikkan semangat kita menuntut ilmu.. bittaufiq wa najah! :)

Allah, izinkan kami cemerlang untuk Islam!
Allahumma ameeen~

inilah calculus kehidupanku...


waLLAHU A'LAM

1 comment:

aqilahmad said...

Ma sya Allah :)

Moga entunna dilindungi Allah dibumi UM Nilampuri.

btw,sy x blajar calculus. :P
sy belajar nahu sorof.hehe.

'ala kulli hal. Semua yang ada di bumi Allah ada hikmahnya tersendiri :)


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com