Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Sunday, February 1, 2009

pengalaman itu satu tarbiyyah

bismiLLAH..
alhamdulillah.diberi kesempatan utk update bl0g ini.minggu yg penuh dengan ujian.kenangan.kekuatan.

"hm..terase mcm nk pindaa hira' balek.rindu suasane tarbiyyah kat sane"
"nt..tarbiyyah itu ada DI MANA2.selagi kita dpt merasai pengalaman itu mndidik diri kita"
-tamat-

TARBIYYAH
satu DIDIKAN yang berasaskn tauhid dan akhlak.seiring dgn kefahaman Islam dan ilmu itu sendiri.Mengenang kembali bilamana si penulis di bumi yg subur dgn tarbiyyah,belajar erti kehidupan yg sebenar.satu saat tatkala menghadapi cabaran dunia realiti yg sebenar,tarbiyyah yg selama ini ditimba itulah menjadi penguat jiwa.namun,sampai bila ia mampu bertahan?

rabu,28 Januari 2009
bumi jeram

"nt pegang jwtn ape kat sk0la?"
"jd AL0ng kutip duit je.."
"cmner gerakan tarbiyyah kt sane?"
"erm..mcm tu laa"
"ana keje underground..x mmpu nk wat grand2"
"nt..tau x ummah skang amt perlukan da'ie.................................(maka bermulalah satu tazkirah ringkas dari 2 org sahabat..kata2 mereka itu membuatkn si penulis berfikir kembali..berulang2 kali..)

alangkah indahnya saat kita merasai nikmat tarbiyyah itu
lagi indah andai kita sama berk0ngsi keindahan tarbiyyah itu kepada sahabat2 kita
lagi indah andainya kita membina satu suasana yg hidup dgn tarbiyyah
adakah itu hanya khayalan?
TIDAK
itu MATLAMAT saya

pengalaman sepanjang melalui pentarbiyahan hidup yg serba menduga ini.byk peristiwa baru yg membuatkn diri terasa begitu asing di bumi.aduh..bermacam ragam rupenye masyarakat d'sekeliling nih..(bajet mcm baru tau...)

PENGALAMAN
setiap manusia mempunyai pengalaman tersendiri.suka mahupun duka.pengalaman yg kadang kala membuatkan kita berfikir sejenak..bilamana pengalaman itu terkesan dalam jiwa.pengalaman di waktu jahiliyyah dahulu.pengalaman bertemu dgn insan yg berbagai ragam.pengalaman yg bermacam2.pernahkah kita terfikir...pengalaman itulah yg mengajar kita ERTI KEHIDUPAN?

pengalaman+ujian= mendidik jiwa mengenali keadaan dan zaman yg penuh pancaroba nih.
sejauhmana pengalaman itu membuka hati kita dalam melalui zaman peradaban yang serba jahiliyyah kini?

gerakan matlamat dalam diri mampu utk membangkitkan seruan dalaman yg menuju ke arah kebaikan.

7.gif (1631 bytes)

"Allah menutup hati mereka dan pendengaran mereka, sedangkan di mata mereka terdapat tabir yang menutupi, dan bagi mereka azab yang besar".


Orang-orang kafir memiliki akal, mata dan telinga, tapi perkataan-perkataan jelek dan fanatisme serta sifat keras kepala, telah menutupi semua itu sehingga tidak lagi mampu memahami dan melihat kebenaran. Itu merupakan hukuman dari Allah di dunia sedangkan di akhirat, azab yang pedih telah menunggu mereka. Di sini muncul pertanyaan. Yaitu jika Allah SWT telah menutup hati, mata dan telinga orang-orang kafir, maka berarti mereka tidak lagi bertanggung jawab atas kekafiran mereka. Karena mereka telah dipaksa oleh Allah SWT untuk tetap dalam keadaan kafir. Untuk menjawab pertanyaan ini Al-Quran memberikan keterangan yang sangat jelas di dalam ayat 35 Surah Al-Mukmin. Kadzalika Yatba'ullah kulli qalbi mutakabbiran jabbar. Artinya: Demikianlah Allah akan menutup hati orang yang sombong dan zalim.

Juga di dalam ayat 155 Surah An-Nisa Allah berfirman: Bal taba'allah hu 'alaiha bikufrihim Artinya: Tetapi Allah menutup hati mereka karena kekafiran mereka. Sesungguhnya ayat ini menerangkan sunnatullah yang berlaku pada manusia, yaitu jika seseorang memiliki sifat takabbur, keras hati dan keras kepala dalam menghadapi kebenaran, maka alat-alat pencari pengetahuannya pun akan macet dan tak mampu bekerja lagi. Kebenaran pun akan tersembunyi baginya dan abibat buruk di dunia dan akhirat bakal menimpanya.

Beberapa hal berikut ini dapat kita ambil sebagai pelajaran yang kita simpulkan dari ayat di atas:

1) Orang yang memahami kebenaran, namun menolaknya, maka Allah akan
menutup mata hatinya sehingga akan selalu menolak kebenaran. Hal itu
merupakan ganjaran baginya.

2) Kelebihan manusia dibanding dengan hewan ialah akal dan kemampuan
berpikir dengan benar yang dimiliki oleh manusia. Tetapi kelebihan ini dapat
hilang dan musuh dengan kekafiran.

ikhwah dan akhwat sekalian,

kadangkala pengalaman kita di masa lalu membuatkn kita tersedar akn segala kekurangan dan kelemahan yg ada dlm diri kita.dengan pengalaman itulah Allah mahu kita merenung kembali untuk apa kita hidup di dunia ini.muhasabah diri kembali.sejauhmana amalan kita dapat menyelamatkn kita dari cengkaman api neraka?sejauhmana diri kita dapat trhindar drpd gelombang jahiliyyah yg kini hebat dan mengganas lantas menghancurkan iman dan aqidah ummah yg rapuh?

renungi kembali..

kita lahir ke dunia disambut dengan azan

kita kembali kepadaNya disambut dengan solat

cuba bygkan..berapa lama sgtlah antara azan dan solat itu...

"carilah hakikat diri yg sebenar,kerana setiap jiwa yg bernafas itu pasti ada seruan kebenaran.bilamana disahut akan disambut bahagia,dibiarkan bakal mengundang bahaya.ambillah derapan jejak setiap saat dalam mencari cahaya yg bakal menerangi setiap haluan hidup kita..menuju ke SYURGA"

ingat,

pengalaman itulah didikan jiwa kita ke arah kematangan pemikiran.semoga akal kita yang berfungsi ini dapat memberi jasa kepada ummah dan seluruhnya.insyaAllah~

waLLAHU a'lam

2 comments:

hanim yusra said...

btol tu..ana sokong..tarbiah ade di mana2..
tapi sebagai manusia..yang banyak kekurangan..pohonlah petunjuk Allah sentiasa..dalam apa jua perkara..insyaAllah..

khaIRul_UmmAh said...

yup.insyaAllah~syukran komen~


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com