Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Monday, January 26, 2009

ayuh maju selangkah!

bismiLLAH

alhamdulillah.syukur nikmat yg Esa,setelah 4 hari bergelumang dgn omwork yang sangat banyak,ditambah lagi dengan keadaan kesehatan yang kureng.wah.sungguh menduga iman diwaktu cuti sek0lah ini..fuh~

LANGKAH BERMULA

alhamdulillah.kelihatan kini ummah sudah mula menanam sensitiviti trhadap saudara seislam di Palestin.masyarakat sekitar sudah mula untuk memboikot produk2 amerika dan sekutunya mengikut kemampuan.contohnya barangan makanan.x mati pon kalo x mkn mknn mereka.sbb ape?barangan buatan Malaysia banyak.maka di waktu inilah kita menyokong barangan buatan Malaysia!

ramai sudah mula sedar akn realiti dunia Islam kini.namun pada hakikatnya langkah bermula untuk kita bangkitkan semula kekuatan Islam itu bermula dari diri KITA sendiri.
BETULKAH?
ayuh kita imbas kembali sejarah lalu.di mana kekuatan Islam itu bukan sekadar pada kuantiti,malahan pada kualiti setiap individu muslim itu sendiri.bilamana perang badar al-kubra-sejumlah 313 tntra muslimin menentang 1000 tntra kafir.lntas Allah menurunkn kemenangan ke atas tntra muslimin,kerana apa?begitu kuatnya ikatan aqidah dan semangat juang mereka.KITA?

kini.masih tidak terlambat lagi untuk kita berusaha memperbaiki diri kita dalam menjadi muslim yang lebih cemerlang dan diredhai Allah.namun mereka masih terkapai2 dan tercari2 hala tuju yang sebenar.maka siapakah yang akan menghulurkn bantuan kepada mereka yang sedang mencari jalan yg SEBENAR ini?

wahai ikhwah dan akhwat sekalian,
ikatan persaudaraan dalam Islam turut mengikat kita dgn kekuatan aqidah itu sndiri.bilamana kasihnya kita akn saudara kita sehingga tidak sanggup untuk membiarkan mereka terus terleka.maka inilah masanya untuk ktia bertindak,mula untuk menghulurkn tangan kepada mereka,sama2 memimpin ke jalan Allah yg diredhai.Hal ini membuktikan bahawa antara penawar bagi ummah yang lalai kini adalah ikatan persaudaraan sesama islam.dengan terjalinnya ukhuwahfiLLAH berlandaskn syariat,maka mudahlah untuk kita sama2 melakukan perkara yang baik dan mencegah kemungkaran.

MASALAH
kajian si penulis dalam menghadapi dunia sebenar ini adalah,insan2 yang mempunyai fikrah islamiyyah dan lebih mendalam berbanding dengan muslim yang lain,dengan situasi yang berbeza menyebabkan mereka tidak dapat menerima hakikat dalam melaksanakan amar makruf nahi mungkar itu sndri.mungkin golongan seperti ini menolak mentah2 dan tidak kukuh ukhuwah antara sahabat2 yang lain kerana mereka tidak mengamalkn Islam secara sepenuhnya dalam hidup mereka.inilah realiti.bilamana terdapat jurang di antara insan2 yg terpilih untuk memahami fikrah islamiyyah dgn lebih mndalam dgn insan2 yg masih berusaha sedaya mungkin dalam melaksanakan Islam sebagai cara hidup.lantas bagaimana untuk kita berk0ngsi saat indah bersama sahabat2 di syurga kelak andai di dunia ini kita tidak berusaha untuk memimpin sahabat kita ke jalan yg lbih diredhai?

PENYELESAIAN
bersahabat kerana ALLAH
ayuh same2 kita fikir sejenak.mengingati semula wajah2 sahabat2 kita.adakah kita bersahabat dengan mereka kerana Allah?ataupun hanyalah bersahabat kerana kelebihan yang mereka miliki?
ukhuwah FILLAH
dengan timbulnya rasa bersahabat kerana Allah ini akn lebih semangat untuk kita mengajak masyarakat sekeliling dalam melaksanakan amar makruf nahi mungkar.

BUAT JIWA2 YANG MENDENGAR SERUAN ARAH KEBAIKAN
jangan biarkan seruan itu hanya berlalu begitu sahaja
berusahalah untuk menyahut seruan itu
sesungguhnya manusia akn kembali kepada FITRAH -suka melakukan kebaikan-
ayuhlah bersama kita melakukan langkah bermula ini

BEKAL YANG PERLU DI BAWA

1.NIAT
niat adalah permulaan segala tindakan.Niat yang ikhlas kerana Allah dan tiada yang terpes0ng bakal memudahkan segala tindakan kita sewaktu dalam perjalan nnt.insyaAllah

2.SEMANGAT YG TINGGI
hammasah-ciri2 pemuda Islam-iaitu semangat yang tinggi.bilamana perjalanan kita sebagai musafir ke arah perubahan yg lebih baik,ujian pasti akn menyambut kita di sepanjang jalan yg bakal kita lalui.sedahkan anda bersedia untuk menempuh cabaran2 yg akan kita tempuhi?

3.AMAL FARDHI
ibadah fardhu haruslah kita laksanakan dgn sebaik mungkin.ibadah fardhu seperti solat 5 waktu haruslah di jaga utk kekuatan dlmn kita."sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar"

4.AMAL SUNAT
ibadah sunat juga haruslah seiring dengan ibadah fardhi kita.kerana apa?ibadah sunat inilah yang menampung kecacatan pada ibadah fardhi kita.seiring dengan kita menampung kecacatan pahala yg telah kita kumpulkn selama ini akibat dosa2 yg sengaja@tidak sengaja kita lakukan

5.SURAT CINTA
AL-QURAN.sebagaimana yg kita ketahui..
"Dan Kami turunkan dari Al Qur'an suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Qur'an itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian."QS. al-Isra' (17) : 82

6.perkara2 yang sepatutnye..

renungi sejenak bait2 kata mujaddid zaman kita yang telah banyak menyumbangkan jsa kepada Islam dan byk meniupkan semangat himmah dan hammasah dlm jiwa pemuda Islam yg inginkan Daulah Islam itu kembali tertegak di bumi ini..

"Saya adalah pengembara yang mencari kebenaran. Saya adalah manusia yang mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yang impikan sebuah negara yang dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bawah naungan Islam yang murni. Saya hanyalah ibarat seorang yang memahami rahsia hidupnya. Justeru dia berseru: Sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah tuhan sekalian alam, tiada yang mempersekutui-Nya. Inilah yang diperintahkan kepada saya dan saya salah seorang yang menyerahkan diri. Inilah saya, anda pula siapa?” [ﺤﺴﻥ ﺍﻟﺒﻨﺎ]

ayuh!
mulakan langkah untuk menjadi muslim yang lebih beriman kepada Allah
sem0ga langkah pertama kita ini
sedikit sebanyak dapat membantu dalam pembinaan tamadun Islam yang akan datang
ke arah pembentukan peribadi muslim yg lebih di redhai Allah
dan satu masa nanti akan berkibarnya panji2 Islam di segenap lapangan bumi
menandakan kemenangan Islam itu hampir!

ayuh!
lakukanlah langkah pertama ini!
sem0ga kita dapat menumbang ke arah kemenangan Islam
insyaAllah~

waLLAHU a'lam

2 comments:

Ungu said...

posting yg membuka minda.. dik, teriskan perjuangan adik.. akak hanya boleh menyokong dari belakang..Insya Allah.. syukran atas segalanya..:)

khaIRul_UmmAh said...

afwan.
same2lah kite!
sm0ga usaha kita wal0pun ckit,tp BERTERUSAN
insyaAllah..


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com