Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Friday, October 31, 2008

bermacam kerenah

bismiLLAH...

qada' posting rasenye.banyak perkara nk dikongsi bersama.sepanjang minggu peperiksaan ni byk benar peistiwa2 yg membuatkn diri byk berfikir.huu~

kisah 1
satu malam
"salam.kak ain.."
"wasslm..yup..ade ape?"
"bla bla bla
(citer pasai exam)
"ala...rilek je.."
"akk nih!rilek je..x pe...its ok..org nk exam la!mesti la tak0t!"
"haha.daa tebiase ckp perkataan tuh..x pe..x ssh exam.."
"kak ain nih!"


-tamat-

fuh~exam kali in sungguh tenang+semp0i.bajet tahun depan utk naik 1 kelas shj mungkin akn mnjadi kenyataan. sapa tahu?ketika pengawas peperiksaan sibuk agihkan kertas di meja para pelajar..budak2 semua kene keluar klas.masing2 dgn buku2 di tangan kes"last touch" utk mas0k exam.kelihatan seseorang yg sungguh sempoi.kes baru bang0n tido dan blurr..tersenyum melihat telatah adek2nye yg CUAK nk pekse..haha~
"kak..mcm daa ready je"
"ready?y0 ler tu..ala..rilek je"
(ayat nih lg!)
hobi terbaru penulis.masa setengah jam sebelum exam digunakan dgn sebaik mungkin dgn melelapkan mata dan melesapkan diri dr dunia realiti buat sementara.tatkala guru bertugas masuk ke kelas dan terdengar riuh2 berlaku.itu tandanya kertas exam daa sampai utk dijawab.dengan blurrnye keluar kelas dan jalan2 sekitar blok..(peh..sempat agi tuh)..sakat2 orang jap.menghilgkn ke'cuak'an di jiwa.dan kembali masuk ke kelas untuk menjawab kertas peperiksaan dgn semangat yg baru(meskipun cuak itu ttp ada)

alhamdulillah..setakat ini bajet peratus A.mungkin.tapi mmg x bajet nk masuk kelas pertama.sudah meklumkn kepada mama awal2 kalo dpt kelas pertama nk pnda klas.heh.kenapa?blaja kene lepak.result bia gempak.tekanan belajar boleh membuatkan niat kita terpesong.mungkin juga boleh jadi ukhuwah terputus.semata2 kerana kelas pertama.tidak akan perkara itu berlaku.

kisah 2
tengahari.bahang 'merdeka' masih terasa
"nih..teng0k2 la ape yg ade.sape nk beli bitau akak"
kelihatan ramai yg berpusu2 ke arah meja seolah2 tidak pernah melihat brg2 tersebut (a.k.a jakun)
"kak,nih brape satu?"
"kak wat sndri ke?"
"kak,nombo2 nih ape?"
pening nk menjawab soklan2 adek2 tuh..tetibe terdengar
"eh,asal panggil die 'kak'?"
oh.patut la.org yg bertanya itu kelas sebelah.hanya adek2 2 taqwa laki+pompuan yg memanggil saya "akak".
"kak.nak gamba"
"buat pe?"
"ltk dlm maspes"
"heh.b0le bla"(mnjawab dgn sng hatinye)

sememangnye.kelas 2 taqwa layak mendapat title "pasar samttaj" dgn kerenah2 mereka.namun telatah merekalah yg membuat jiwa gembira.haha.trime kaseh adek2.minggu peperiksaan ini.ibarat telinga sudah lali dengan pekikan dan merahnye guru2 yg menjaga kelas kami kes kebisingan berganda.nk mengharapkan pengetua yg masuk ke dlm kelas baru kelas sunyi ibarat x brpenghuni.susahlah begitu.alahai..macam2 perangai ada...

kisah 3
"salam..kak!"
"wasslm.."
"kabare?"
"warasss..."

maka berlakulah satu perbualan yg panjang+mesra.bersama naqibah yg lama tidak bersua muka.baru menjelajah ke byumi anbiya' utk meneruskan perjuangan di sana.bittaufiq wa najah ya ukht!
amat terasa kata2 terakhirnya
"ana tunggu nt kat cni yea.."
waa~
insyaALLAH.satu hari nanti insan bernama KHAIRUL UMMAH ini pasti akan ke sana!

terfikir.bertapa dunia ini sepi tanpa cahaya ILAHI.betapa sengsaranya jiwa insan yang dalam kelalaian.luarannya bahagia dgn maksiat sekeliling.terasa indah bg mereka.pada hakikat jiwa mereka amat derita.dalam mencari kebenaran yg sebenar.bajet hidup mereka gembira.diulit kenikmatan dunia.padahal segalanya sementara.tidakkah kita terfikir,sejahat2 manusia pun pasti akan ulang kepada fitrah asal.kearah kebaikan.ayat2 itu selalu kakak beritahu kepada saya.

sering terfikir.rupenye jalan yang dipilih ini x seindah mana.seringkali terpijak duri dan tersungkur.namun RAHMAT ALLAH itu tidak pernah terputus walau sesaat.ingin merasakan betapa nikmat 'rahmat' Allah kepada insan yang sanggup untuk melalui jalan itu..LAYAKKAH SAYA?

memegang panji amar makruf nahi mungkar.satu amanah yang besar untuk melasanakannya.hanya ukuran iman+taqwa yang menguatkan jiwa untuk terus mengibarkan panji2 tersebut.berapa ramai yang sanggup mengibarkan panji itu.walaupun ada pada mereka.dengan badai maksiat dan gelombangnya yg hebat merempuh IMAN dan HATI muslim yang rapuh,habis meranapkan semua kekuatan jiwa yang selama ini dibina.di situlah dapat kita lihat berapa ramai yang gugur di medan MUJAHADAH.asyik kemewahan dunia sehingga menggadaikan iman yang rapuh lagi luluh.bagaimana dengan iman KITA?rapuh atau HEBAT?

ghurabaa'-ghareeb-yang asing.datang sebagai seorang yang asing.mahu berbakti untuk medan jihad ta'lim yang kini sedang ditempuhi.sejauhmana keberkesanannya?sejauh mana USAHANYA?seringkali jiwa perit seorang diri.lantas memikirkan semula apakah puncanya.kuatkan saya ya ALLAH...perit...

marah bertukar kasihan.betapa hati manusia kini amat memerlukan balaian kasih Tuhan melalui hati-hati insan yang Teguh untuk membimbing semula hati-hati yang rapuh itu.bukan mudah untuk membawa hati-hati yang rapuh itu kembali ke jalanNya yang sepatutnya.kekerasan dan kebencian terhadap hati2 yg lemah lagi rapuh dan amat mengharapkan bimbingan menuju cahaya ILAHI ini tidak mendatangkan apa-apa kesan.dengan kelembutan rahmat kasihNya cara terbaik untuk kita membawa hati2 yg luka dgn dosa dan rapuh menuju cahaya yg bakal merawat segala....

batapa perit sekalipun.hidup mesti dijalani dengan kasih ILAHI.teruskan berjuang.langkah kaki ini tidak akan pernah terhenti untuk mengatur harapan.pengorbanan itu tersusun di setiap helaan nafas.x kan terhenti.mengharapkan satu kenikmatan tertinggi ILAHI di dunia.MARDHATILLAH.begitu mengimpikan untuk mencapai pucak itu.puncak mardhatiLLAH.akan pendakian utk mencapai puncak MardhaTILLAH meskipun licin dan jauh perjalanannya.akanku teruskan!

wahai hati-hati manusia.yang mengaku rapuh iman di dada.bangkitlah dari lenamu yang panjang.kini iman yang rapuh itu mudah dihacurkan oleh musuh-musuh Allah.kembalilah.buka mata HATIMU.kini kita di ambang KEBANGKITAN.maka bangkitkanlah imanmu yg selama ini kuyu,bangkitkanlah fikiranmu yg selama ini tidak meyakini JANJI Allah,maka bangkitlah amalmu yg selama ini tidak mengendahkan KUALITI tp hanya pada kuantiti,maka bangkitlah..bangkitlah!

semoga jiwa ini terus membangun,
seiring dengan membangunnya syiar Islam yang semakin menyinar di celah ceruk dunia yang menyepi.
kuatkanlah JIWA KAMI YA RAHMAAN~


"ALLAHUMMA A'IZZANA BIL ISLAM,ALLAHUMMA 'IZZAL ISLAMA BINA"

ameen~

waLLAHU A'LAM

2 comments:

'iffah said...

sangat berkaler-kalir(heh,BM dh hancur~)

bittaufik wannajah 'ala kulli hal

rndu nt~

khaIRul_UmmAh said...

hehe..
wa nt aidh0n ya ukht!
uhibbuki fiLLAH to0~!
barakaLLahu fik


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com