Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Thursday, September 4, 2008

h0h?~

bismiLLAH~

((blurr nih senanye...)) nk k0ngsi sket pengalaman sepangjang dlm seminggu berpuase di bulan yg indah inih...(ramadhan~!)

citer 1
isnin
2 Taqwa
angin sep0i2 bahase...

suasana yang bingit di bilik darjah yg terlampau..mungkin kes isi2 dlm kelas itu sebuk menceritakan betapa seron0knye mereka cuti 3 hari..(huk eleh..3 ari je p0n..)
namun..kebisingan yang melampau hingga mengganggu kelas lain mahupun hak2 insan yg nk blajo dlm klas tu menyebabkn...................

"sumer senyap bleh x??!!"
".........................."((mode sumer terkesima jap..))
"bulan ramadhan nih kenela byk buat amal ibadah...td bru denga orang citer care nk imarahkn ramadhan nih........" panjang lebar si kakak membetulkn adek2 yg ramaaai sgt dlm klas tuh..ish3..mengalahkan budak tadika s0ngeh mereka..huk2~

"akk cabar..j0m kte khatam sekali bln ramadhan nih...ade bran?" heh,lantas si kakak mencabar kewibawaan iman adek2nyer itu (termas0k si kakak td..)
lepas dpt free tazkirah yg x diduga..maka fastabiqul khairat (berlumba2 ke arah kebaikan) mula menampakkn hasil dan kesannya...alhamdulillah ramai yg mula buka al-quran dan menghayati bacaannye~ (percubaan fastabiqul khairat yg pertama di kelas berjaya!)

"eh,j0m kte wat tadarus nak?"
"j0m..lg sng nk khatam..hee"
"set~!"
maka sekumpulan yg membuat tadarus itu menarik perhatian sebilangan besar ahli kelas tersebut.lantas yg rajen itup0n membuat halaqah len utk tadarus jugaa..tp sejauh mane lamanya mereka mengekalkan halaqh utk buat tadarus tu?

citer 2
sabtu
surau islah,sek.7

"eh..cpt la sket..daa lmbt nih"
"ok~supirnye (driver>base jawa) yg x siap agi"
"eh,tau x kt mne surau tuh?"
"ala...try en err0r jek..ade signboard uh"
"okeh~"

ada jugak la sesat2 mas0k jalan mane ntah.tp alhmduliLLAH sampe jugak ke destinasi yg dituju..
lantas segera krn tlh agk ketinggln mendengar ceramah berkaitan ramadhan..

"apakah kita berpuasa di bulan ramadhan sebagai adat atau ibadah?" terngiang2 perkataan itu. pergh~sungguh menusuk kalbu..apekah kita?

"persediaan ramadhan bukn shj r0hani..jasmani turut disertakan contohnye beli "baju ramadhan"..ni x..ramadhan p0n blum lg daa announce kluar jual baru raye".heh~anda bagaimana? (dush!kene kmbali kpd si penulis)

tempat muslimat yg agak sesak menyebabkn si penulis dan kakaknyer d0k di bilik1 lg..smentara melilau biji mata mencari2 insan yg lameee nk jumpe..sape?
"hehe"
"naqibah la~!"
kelihatan bbrapa orang muallimah2 di hira' trms0k mlmh farahzila(x-naqibah..rindu!)..lntas berbual kes lame x jumpa..
"mlmh knal x .....................,mlmh hira' shah alam?"
"erm...mne ye...hah..tuh.yg pakai jubah tu..knape?"
"tu la nqibh ana..tp x pena jumpe lg lps pindaa sk0la.."
"oh..pi la jumpe.."
maka pertemuan kali pertama itu mentautkan lagi hati2 ke arah jalan ILAHI...

"eh,na~tu kak jannah!"
"heh~mcm knal la...."
lntas terbitla jejak kasih (heh~) antara kakak n sahabat yg lameee sungguh x jumpe..
" kt mne skang?"((s0aln dituju kpd 2 0rg,adek n kakak))
"kat KMB"
"kat samttaj"
"h0h?samttaj?x pena nmpk akak ke..akk slalu dtg.."
lntas bercerita panjglah ketiga2 sahabat tuh..
"t0mpang tanyer..akk dlu samttaj ker?"
"aah.."
"la..pat0t la pena denga name akk yg disebut2 orang krn dpt "b0mkn" sk0la tu!..hee~"
"hee..mne la nt denga nih.."
lantas perbincgan dlm menyusun strategi ke arah dakwah yg efektif (ceh..ayat..) berlangs0ng antara 4 orang..
"nt kat samttaj kene begini...."terang pnjang sahabat kakak
"huu~kak...ana skang......"adu si adek pulak..
"sepat0tnyer kene tegakkn dlu tarbiyyah dlm dri..kn?"
dan rancak2 berbual tuh mengukuhkn lagi ukhuwwah yg dahulu semat kukuh
"barakaLLAHU fi kunna!"

citer 3
3 ogos 2008
12.45 a.m

"keif haluk yg ukht~!lame x denga citer...cmner skang?"
"heh,alhamdulillah~biase2 jer..denga kate x sehat?"

maka ukhuwwah yg dulu pernah disemai dapat dipadukn lagi..
"bkn sng nk tarbiyyhkn orang,lelagi diri sndri"
"setuju2~ade idea x?"
"erm..nt kene byk bace buku2 fikrah..insyaALLAH"
"syukran ukht!"
sm0ga kak shafiah cepat semb0h!

-citer tamat-

pengajaran citer

citer 1
menegakkan amar makruf nahi mungkar...brani ke? (fuh~kgkdg dri sndri kec0t nk teg0 orang buat salah..kan?)
fastabiqul khairat! (berlumba2 buat kebaikan!)
<>
AL-QURAN sebagai panduan hidup...namun sejauh mana kita mengamalkan+menghayati isi kandungannya?
".........................."
ya~!
ay0h kita berusaha utk khatam sesame sebulan di madrasah tarbiyyah ini! ((m0de mencabar orang))

citer 2
"sejauh mana pun insan seandainya ukhuwah itu disemai kerana ALLAH...x kan putus selamanya walaupun sudah tiada di dunia kerana doa itu selalu mengiringi..."
teng0k kakak teruja jumpe sahabat lamenye...jalan dakwah mengukuhkan perpaduan mereka..
sunggguh indah ukhuwwah ini ya!

namun...sejauh mana ukhuwah yg kita tautkan ini dapat membawa kita bersama ke SYURGA?
"spe nk tarik kawan ke syurga?" tanye cekgu
"saya!!!!" reramai murid2 jawab
"tp cmner cekgu?" ade plak yg tanye..
"oh~awak kesian teng0k kwn buat perkara yg x baik+cbe utk ubah dia.."
x ssh kn? (heh...sngyer cakap..)

cme cbe kire brape ramai sahabat kita yang menegur kesalahan kita...
dan kita sendiri...sejauh mana ukhuwah yg disimpulkan bersama sahabat dapat menguatkan lagi ikatan yg membawa ke syurga?

ingat lagi kat bumi tarbiyyah dlu..
kate s0rang senior time tazkirah petang
"hira' bukanlah segala-galanya...tp segala-galanya ada di hira'"

tp ble daa tinggalkan bumi tarbiyyah tu...
"TARBIYYAH bukanlah segala-galanya...tp segala-galanya bermula dengan TARBIYYAH"
((c0lek ayat dr fs kakak~))
betul juga bukan?
ingin membangunkan kembali daulah islam semestinya dikehendaki untuk menjalani proses pentarbiyahan diri..
agar kita lebih bersedia untuk menghadapi serangan-serangan yg halus lagi mengaburkan mata untuk memilih yang hak dan batil..

ya~sempena ramadhan ini..
pahala ibadah digandakan..sama2 lah kita wahai ikhwah dan akhawat dalam mengukuhkan KUALITI ibadah disamping menambahkan KUANTITI..
sem0ga semangat kita dalam membuat ibadah di bulan yg mulia ini tidak hanya terhenti setelah pengumuman raya di televisyen selepas maghrib..
tp sebagai satu batu loncatan utk kita improvekn amal ibadah yg kta lakukan seharian..

"buat sikit2 tapi istiqamah itu lebih baik berbanding buat sekali byk tp sekejap"

ay0h!
"amende?"
j0m!

"pertingkatkan KUALITI hidup dgn pertingkatkan KUALITI ibadah"
"menyelam ke dalam laut cinta dan pengampunan ALLAH di bul ramadhan ini!"
"merasai keindahan ramadhan dgn penghayatan yg sebenar2nya!"
"mari mangaji!"

waLLAHU a'lam~

No comments:


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com