Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Sunday, September 21, 2008

ape saye dapat?

bismiLLAH...
alhamdulillah..sekain kalinye walopun agak keletihan lps j0in 3R kat masjid ubudiyah..mmg best r program itu...ada benda baru yg ana dapat...apekah ia?

1.kuliah subuh..

bajet kuliah pengisian cam biase..rupenye lain..bukan mendengar semate tp turut melakukan pergerakan fizikal.apekah ia?

buat 1 group 3 org.setiap d0rg mewakili huruf J,A dan R.fes step tgn 3 org tuh kene pegang kuat2.. J kene 2 lgkh ke kanan,A 2 lgkah ke depan n R 2 lgkh ke kiri.fuh~mmg exercise tgn bt0lla pg tuh.then step yg berbeza2 utk menentukan sape plg kuat.then last skali fesi tuh bg conclusion..

"J tu mewakili Jasad,A tu mewakili Akal dan R tuh mewakili Rohani..so..cbe kte bayangkan kalaulah jasad,akal dan rohani kite x sehaluan..mcm mane nk hidup dgn aman?"

2.buat KAPAL TERBANG..(time explorace..)

cabaran: 1.buat kapal terbang yg SEBIJIK bentuknye cam fesi uh buat.
2.kapal terbang tuh boleh terbang n SLAMAT mendarat...
3.fesi tawarkn harga utk beli kapal terbang tuh..n mule2 kite kene beli bahan2 utk buatt kapal trbang.(kertas (RM 100),gunting,dll dgn harge2 tertentu...(pergh~mmg blaja math jap la time nih..)

mule2 daa lipat2 kapal terbang tuh..x sempat nk kaler2kn mcm er0plane yg original sbb x cuk0p mase..memule try nk terbangkan er0plane,fuh~menjunam abes r...pastu ade orang yg bajet pandai "baiki" eroplane tuh r en...((sape la tu..)) pi lipat2 sket..bet0l2kn..n test..last2...
terjadilah satu eroplane yg boleh terbang n mendarat dgn amat baik!(mmg cun bet0l r gaye roket tuh mendarat...teringat zaman kecik2 dlu slalu men roket2 ngan abg kakak...)

fesi tuh tawarkn rm 1000 utk beli kapal terbang tuh.then lps kapal tuh daa slamat mendarat dgn jayenye..dtg blek kat fesi tuh utk cek blek harga tawaran beliau...

1.dpt rm 500 ---> sbb b0leh terbang n mendarat dgn jayenye!
2. ---> rm 50 sbb 1 part tuh serupa dgn er0plane original

dan,fesi itupon menerangkanlah bahawesenye...

"cbe pk knape kapal terbg nih b0leh terbang+mendarat dgn slamat abg tr0s bg rm 500-->separuh harge yg ditawarkn tuh?"
"...................."(sumer senyap kes blurr di waktu pagi..)
"ok.fungsi kapal terbang adalah TERBANG...jadi matlamat utama kita buat kapal terbg tuh fes..die mesti terbang+mendarat dgn slamat.btul x?mcm tuh gak la dgn kehidupan kite..utamakan yg PENTING...tp perkara yg x begitu penting p0n kene amek berat gak..teng0kkapal trbg tuh punye kaler2..tu pon dpt separoh harge lagi...maknenye matlamat yg utama kene JELAS.."

begitulah kate fesi yg menjaga check point tuh.fuh~ilmu baru!

ana nk kongsikan 1 cerita yg telah diceritakan oleh soerang ustaz dr Kem Anak Soleh.bess critenye..

pada suatu hari,terdapat seorang paderi datang ke masjid dan naik ke mimbar,lantas berkata

"sesiapa di kalangan kamu yang terbaik,marilah berlawan fikrah denganku.jika aku kalah maka akanku masuk agama islam bersama seluruh penganut kristian dan jika anda kalah,maka anda dan sekuruh umat islam di sisni akan masuk agama kami (kristian)..."

makanye umat islam telah bincang2..dan telah memilih seorang wakil yg paling baik antara umat islam di situ utk berdebat dgn paderi kristian itu..tibalah saat yang ditunggu2...kelihatan ramai orang islam dan org kristian datang ke tempat dimana perlawanan itu dijalankan untuk melihat siapa yang lebih hebat..lawan punye lawan...last2 islam kalah...maka si kristian tersenyum

dan perlawanan kedua dijalankan dan orang islam memilih antara yg terhebat di kalangan mereka untuk mematahkan hujah si paderi.maka saat perlawanan tiba kelihatan sedikit orang islam yg melihat perlawanan itu kerana malu kes kalah time fes perlawanan..lawan punye lawan...si paderi menang lagi!...apekah..

dan ketika umat islam di kawasan itu resah apekah mereka akan menukar agama kristian sebagaimana perjanjian awal dahulu sebelum perlawanan bermula..dalam keresahan itu tiba2 seorang kanak2 berdiri dan berkata "biarlah saya yang berlawan dengannye!"maka sekeliling terkesima...apekah adek ini...orang yg terhebat kat situh pon b0leh kalah inikan soerang budak berhingus...si paderi p0n agak terkej0t la...sbb budak yg nk lawan dengannye.."apehal lah budak nih..mimpi ke ape...x pe2~aku terima cabarannye.."

maka si paderi meletakkan syarat utk perlawanan dgn budak itu..
1.ini perlawanan yg terakhir (perdebatan) antara muslim dengan paderi kristian itu..
2.tidak b0leh bersuara..hanye menggunakan BAHASE ISYARAT..

maka perlawanan pon bermula keesokan harinya.ntah kenapa tiada seorang pun umat islam di sekitar itu datang melihat dan memberi semangat untuk si budak itu.tetapi si pihak lawan(kristian) ramai yg datang melihat memandangkan mereka amat yakin yg kemenangan itu berpihak kepada mereka...
maka tibalah saat2 yg dinantikan..

soalan pertama...
si paderi menunjukkn jari telunjukknya...


maka si budak pon tunjukkan juga jari telunjuknya...

h0h?si paderi terkejut.ya!soalan pertama itu betul jawapannya!

soalan kedua..

si paderi menunjukkan 5 jarinya..

maka si budak itupun menunjukkan 6 jarinya...

hoh!...betul lagi soalannye yg kedua!
ketika itu umat islam di sekitarnye mula keluar dari rumah untuk melihat perlawanan yg semakin sengit itu..

soalan terakhir...yg menjadi penentuan kemenangan itu milik siapa...

si paderi menunjukkan jari telunjuknya ke arah budak tadi,dan memutar2kn jari telunjuknya itu dan menunjukkan ke arah dirinya.

maka apa si budak itu lakukan utk menjawab?


h0h...terkejut lagi si paderi!jawapannya betul!!maka sekian waktu itu jugala si paderi mengucapkan 2 kalimah syahadah (tiada tuhan disembah melainkan ALLAH dan muhammad itu pesuruh ALLAH..)
umat islam di sekitar itu pelik.paderi yg berlawan dgn 2 ulama' yg hebat pon menang..lawan dgn budak kecik tu kalah?make apekah soalan yg ditujukan oleh si paderi itu?maka orang islam pon bertanye kepada si paderi..

"ape yang anda tanye pada budak kecil itu?"
"soalan pertama..aku menunjukkn jari telunjukku..aku bertanya "apakah ALLAH itu SATU?"
maka si budak itu pon menunjukka jari telunjuknya.yg membenarkan kataku.."ya~ALLAH itu satu!"(perhatian!perlawanan ini tidak hanya menggunakan bahasa isyarat.mana mungkin kita dapat tahu soalan apa yg ditujukan?...)
"soalan kedua pula aku bertanya.."apakah rukun iman itu ada 5?" maka di budak itu menunjukkn 6 jarinya.ya~betul!rukun iman itu ada 6!
"dan soalan trakhir itu aku bertanya "apakah kau dan orang islam seluruhnya akan masuk kristian?" dan dia menunjukkan penumbuknya..tanda "mana b0leh!"

wau!semua terkesima mendengarkan kata2 si paderi itu...dan mereka segera mencari si budak itu dan bertanya apa yg dia aham tntg soalan dgn hanya menggunakan bhs isyarat dan jawapannye bet0l?

((iklan jap..si budak ini adalah sorang pengembala kambing...sekian..))

maka si budak itu menjawab..
soalan pertama dia meminta aku seekor kambing.no hal...aku pun bagilah seekor kambing padanya!
soalan kedua pula...dia meminta aku 5 ekor kambing..Islam mengajar kita untuk menjadi pemurah..nah!aku bagi dia 6 ek0r kambing..1 free!
soalan ketiga pulak dia tanya bolehka dia membeli semua kambing2 itu termasuk aku skali..maka aku tunjukkan penumbukku yg x brape besa nih kepada dia.."b0leh bla!"

heh.maka semua terkesima...walaupun jawapannya yg diminta oleh paderi memlalui bahasa isyarat pd perlawanan itu dijawab dgn tepat oleh budak itu.namun pada hakikatnya soalan sebenar si paderi dgn soalan yg difahami oleh si budak itu amatlah jauh bezanya.bagaimanakah ALLAH memberi kemenangan itu yg berpihak kepada umat islam di petempatan itu?


melihat kembali NIAT budak itu untuk menyelamatkan IMAN dan ISLAM umat islam di petempatan itu daripada tergadai hanya kerana perdebatan dengan paderi itu.bagaimana ALLAH menggerakkan HATINYA untuk menjawab soalan tersebut walaupun pada hakikatnya soalan yg ditujukan tidak sama langsung dgn apa si budak itu fikirkan!

1 persoalan untuk ikhwah dan akhwat......siapakah si budak itu...agak2?








HASSAN AL-BASRI...
tentu anda pernah mendengar nama ini bukan?

2.melihatkan betapa besarnya nilai walaupun sepotong NIAT...(berniat utk menyelamatkan islam dari tergadai begitu sahaja..)budak itu dapat mengalahkan si paderi yang hebat itu..

maka..adakah kita sudah bersedia untuk melalui hari2 yg mendatang dgn walau hanya SEPOTONG NIAT?

sm0ga crita di atas ini dapat membangkitkan semangat kita untuk berniat dalam setiap keadaan..walaupun hanya sepotong niat kerana ALLAH semata2...

sm0ga kita dapat menjadi pemenang anugerah malam lailatul qadr..
ayuh tambahkan kualiti+kuantiti ibadah di sepuluh malam terakhir ini!

"fastabiqul khairat!"

waLLAHU a'lam..

6 comments:

Ungu said...

salamz..

shukran bg info yg berguna .. mcm best jer.. la.. kan.. heheh.. i enjoy it very mcuh!!

Insya Allah akak cuber, wat yang terbaik dalam erti kater cuber memenangi anugerah tu hehehe..

Hope,adik pun samer..

terima kasih kerana saling ingat mengingati..

khaIRul_UmmAh said...

hehe~insyaALLAH kak..
same2lah kite..

kavkiskey said...

nice blog, warna-warni

khaIRul_UmmAh said...

yup.sm0ga bermanfaat!

Some1 Secret89 said...

salam. nice blog. moga2 dpt mberi ssuatu wat sumer yg mbce. thx. =)

khaIRul_UmmAh said...

u're welkam.sm0ga bermanfaat!


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com