Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Friday, August 29, 2008

merdeka!!~?


bimiLLAH...

lps beberape hari kesehatan x seberape..tetibe teringat pulak tarikh2 keramat yang nk hampir tiba nih...amende eh?
"MERDEKA la..."
"oh...yeke~.."

"yg ke 51..lame tuh.."

"da lame rupenye malaysia nih daa bebas dari penjajah...tp KESAN PEMIKIRAN PENJAJAH uth masih lekat pada rakyat malaysia...kan?"

"h0h..~?"
"yala....pemikiran kite rakyat malaysia nih x MERDEKA lagi..."


amende dial0g merepek yang dibualkan di atas.situasi semp0i nih ingin ana ajak semua pembaca ikwah dan akhawat sekelian utk buka seluas2nya pemikiran anda ya...kita x akan terbang jauh...hanya dalam negara Malaysia yang kecil nih tp kaya dgn bahan galian~wo0o...

kite terbang sekejap kepade sejarah bibit2 tanah melayu kembali dikuasai oleh pejuang tanah air...

TOK JANGGUT..
name yang x asing lagi...ape kene mengene merdeka dengan tok janggut? (jap eh..nk bukak blek nota sejarah f0rm 2~)

ya~!
"amende?"

Faktor penentangan Tok Janggut

1915 perasaan anti penjajah
-menyahut seruan kerajaan TURKI UTHMANIYAH supaya menentang penjajah British..

seruan turki uthmaniyah?semangat sungguh pejuang ini bukan?x terfikir pula kita...apa sebalik kedatangan penjajah dahulu...di mana mereka meninggalkan "kesan" yang mendalam...apenye?

ya~ghuzwatul fikr (perang pemikiran) sampai sekarang kita masih dibelenggu olehnya...
ya...mmg betul negara kita sudah merdeka dari dijajah..
namun..
sejauh mana PEMIKIRAN kita merdeka dari DIJAJAH oleh anasir-anasir barat yang sungguh menghanyutkan kita jauh dari landasanNYA?

ingat lagi...saatnya laungan "MERDEKA" yang pertame...ramai yang menitis air mata..(eh..mcm daa hid0p je waktu tuh..)
knp?kerana terharu akhirnya pejuang2 tanah melayu tidak sia-sia dalam mempertahankan tanah air daripada dicengkam panjajah...
itu rakyat yg merasai zaman perang dunia ke-2...
maka kita?
yang merasai keamanan ini...apakah tindakan kita pula ya?~
"goyang kaki je r...x kn nk pi perang pulak..daa aman kat sinih.."
"haha~samb0t merdeka dekat dataran merdeka la...baru sy0k.."

"heh,Mlm merdeka kn ade konsert...lepak r.."


fuh~sungguh.. jap jap....cbe fikir kejap..
kalaulah pejuang-pejuang dan rakyat tanah melayu yg hidup di zaman perang dulu bermati-matian untuk bebaskan tanah air dr cengkaman penjajah ...itu jasa mereka~
ape pula JASA kita yang sudah mengecapi keamanan di tanah air yg kita cintai nie?
"kite sedekahkan al-fatihah untuk pejuang2 dulu laa" "erm..kn ade tugu negara tuh...tu la tande kte ingat jase pejuang dlu.." "blaja sejarah dgn semangat~!!" (h0h...tiber...)
ya~mengapakah kita tidak berusaha untuk mengelakkan diri dari DIJAJAH oleh pemikiran BARAT?
dulu pejuang2 tanah melayu sanggup mengorbankan jiwa untuk MEMERDEKAKAN negara...
kini sanggupkah KITA untuk tinggalkan pemikiran yg DIJAJAH akibat tertanamnya sejak sekian lama...?

oh tidaaak...
x mungkin dapat kita trlepas dari pemikiran yang dijajah oleh budaya barat yang jauh menyimpang...
ibarat sudah sebati dengan masyarakat di Malaysia kini..
yang perempuan ssh nk bezakan antara yg ISLAM atau x berdasarkan pakaian...pergh~
fesyen memacam gaya ade...klu b0leh nk tunjukkn kecantikan diri..tp tu semua adalah KEJAYAAN KUFFAR untuk menjajah pemikiran kita...betul tak?
ya~mereka tidak hirau andainya negara kita sudah merdeka..kerana apa?
mereka tahu pemikiran kita masih lagi dijajah..
oh~pemikiranku dijajah??!!
TIDAKK!!


cbe fikir balek...
"aah..pemikiran je yg dijajah..small the pises la..."
"rilek r...kol0t r klu x de budaya barat..."

"ngee~dijajah...pemikiran..mende tuh?"

senang citer...
teng0k negara2 yang dijajah..mereka terseksa...x merdeka...x trlepas dr cengkaman sang penjajah..kan?
begitu jugalah pemikiran kita..
sampai bila islam nak maju seandainya kita tidak mengelakkn diri dari serangan pemikiran ini?
kita akn sentiasa berada dalam keadaan pemikiran yg dijajah..bagaimana?

-tidak menghiraukan kesengsaraan saudara seislam yang ditindas -tak rase berdose pon kalau tinggal solat -rase ser0nok buat maksiat.. -lagi dasat...pertahankan maksiat yg dilakukan sebagai perkara yg x salah~!
aduh...
parah sungguh bukan kita skarang nih...

sama2lah kita berfikir wahai ikhwah dan akhawat sekalian...

mahukah kita melihat generasi2 akan datang masih berfikiran yang dijajah?
apakah keadaan islam akan datang seandainya penjajahan pemikiran ini tidak di atasi?
bagaimana untuk kita selamat dari serangan pemikiran ini?

"berpegang teguhlah kamu akan tali-tali ALLAH dan janganlah kamu BERPECAH BELAH"

x payah susah-susah fikirkan suasana duna islam yang sedang hanyut nih kalau kita sendri tiada trus kpd perubahan itu... sng jer...same2 la kita jada asas2 ISLAM tuh sendiri...x susah senanya nak jadi orang yg beriman nie..(ades...cakap punyerla senang..)

jage solat -solat pencegah maksiat&kemungkaran
jage quran -bace quran jage percakapan
jage puase -puase thn diri dr lakukn maksiat

j0m kte cuba praktiskn utk tambahkan KUALITI 3 ibadah di atas nih dlu...amacam..ade bran? (mcm pena denaa jer ayat tuh..)
ana rase sumer orang rase senang...x pe2...kte try...siket je..tingkatkan KUALITI...ana rase semua b0leh berfikiran kreatif mcm mane nk tingkatkn kualiti nih...lelagi daa nk ramadhan..~

j0m~!
"j0m ape?"
kita merdekakan pemikiran!
kita merdekakan jiwa!

kita merdekakan diri dari belenggu maksiat!

kita merdeka sebagai hamba ILAHI yang sentiasa menitipkan rindu untukNya!
kita merdeka!!
ya~itulah hakikat merdeka sebenarnya~!

tp...
bt0lke kita daa merdeka?
"........................"
ya~merdekakanlah jiwamu,pemikiranmu,penglihatanmu daripada jajahan kaum kuffar yang menghalangimu jauh menyimpang dari landasan yg SEBENAR....

"Jika engkau ingin mengikut jejak para Imam kuatkanlah dirimu untuk terima segala musibah,bertenang dalam menanggung kepahitan,sifat sabar terbentang dalam dadamu,lisanmu perlu dikunci,matamu dikawal,rahsiamu disembunyikan,hanya dilihat oleh Tuhan sahaja,namamu jgn terkenal,mulutmu tersenyum,perutmu lapar,hatimu luka,hindari dari terkenal,pangkatmu dipendam,setiap hari menahan perasaan pahit dari zaman dan teman,sedang hatimu menurut,siangmu sibuk berbakti kepada orang ramai,malammu rindu pada Tuhan,sepi dari pandangan,Jadikanlah ia jalan dan persiapan untuk hari Kiamat yang padanya sulit sekali mencari jalan..."

slamat menyambut kemerdekaan Malaysia yang ke 51~!
p/s = sm0ga lps nih kita b0leh merdekakan pemikiran dr belenggu penjajah pula ye~!
waLLAHU a'lam~

2 comments:

IE^^e said...

rugi x dtg hari jumaat time merdeka ... speach pengetua ... huh ... berapi ...

khaIRul_UmmAh said...

heh~
tau x pe...
aisyah citer kat akk..mmg siyes r rugi x dtg...
mesti bess kene "basuh" habes ngan pengetua~~
tp mmg bt0l pon...
dak2 sk0la kte x merdeka pikiran agie..(includin us)


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com