Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Tuesday, August 5, 2008

kulihat jauh...

bismiLLAH...

di sini ingin ana kongsikan beberapa kisah yg b0leh kita ambil iktibar dan ped0man utk semua..insyaALLAH

kisah1
7.00 pagi
langkah kaki ke kelas
terlihat seorang akk pengawas sdg melakukan tugasannya sambil membawa sesuatu di tangan
"eh,bia betul?x k0t...tu buku k0t...salah teng0k tuh..ish.husnuzz0ne sket la!"
"baiklah"
setelah menghampiri....
"astaghfiruLLAH...btul lah!"
(amende yg betul?)
bawa+pegang alquran mcm buku biase!same tinggi dgn lutut...astaghfiruLLAH...
(x tau k0t akk nih...)
"kak...pegang quran el0k2 eh.."
"oh,terima kasih!"
"same2"
namun...kulihat juga perkara yg same berlaku pd org lain...mengapakah?
..........................

kisah 2
ahad pagi
operasi pembersihan rumah besar-besaran
"haa~daa x de keje kan?meh tol0ng mama bersihkan almari nih..daa lame kat luar..berhabuk daa"
"baiklah!"
almari besi yg berwarna hitam itu seolah2 menanti utk dibersihkan
"mama,pakai kain lap nih ke?"
"ape2 p0n buleh.."
setelah dilap masih terasa lagi kesatnya habuk yg tidak kelihatan.
"mcm mane nih...x bess..rase habuk lg la"(bermonolog sndiri..)
"ha!gune surat khabar...mcm nk lap cermin..mne tau menjadi..~"(brmonolog lg..)
"haih..nape gne surat khabar?tu utk lap cermin jer la..."~kate angah
"x per...wait n see"
bismiLLAH....
hah!begitu byknyer habuk yg degil selamat terlekat di surat khabar yg digos0k2 pd almari itu..setelah bercampur sedikit dgn cecair yg b0leh menghilangkan kesan degil..TIBA-TIBA..
"ya ALLAH...beginikah hati hambaMU yg hitam dgn noda dan d0sa...yg susah utk disuluh sinar iman drMU?...begitu susahnya utk menghakis debu2 d0sa ini..."
termenung panjang.......
"ha!termenung ape tuh?samb0ng keje cepat!byk lagi kene buat nih.."
"oh...ok2~"


kisah 3
isnin pagi
ceramah isra' mikraj
"da'ie mmg akan diuji.walau sedih manep0n kite DAKWAH TETAP DITERUSKAN!"

kata ustaz dengan semangatnya...
terkedu seketika.....
adakah aku?
..................................

kisah 4
waktu kelas bahasa arab azhar
"sape lagi yang x dapat kertas..berdiri!"
kelihatan seorang lelaki dan perempuan berdiri..
"tau kenapa kamu berdiri dan tak dpt kertas ujian kamu?"
"............"sepi
"tahniah..awak berdua dpt markah penuh dlm ujian kali nie.."
(alhamdulillah!~penggerak semangat utk lebih mendalami ilmu ALLAH!)
"tahniah kak!"
"maceh..."

kulihat jauh...

alquran sebagai petunjuk ke arah kebenaran tidak diendahkan lagi..
adab tidak dijaga~
sungguh mer0bek hati apabila melihatnye...
siapa lagi yang akan mengubah keadaan itu..
kalau tidak insan yg memahami hakikat kebenaran itu
KITA!

kulihat jauh....

hati yg karat dengan dosa
hitam dengan noda
mampukah dibersihkan dengan hanya sekali sapuan ibadah?
kesan dakinya masih kelihatan
sungguh..karatnya hati itu mampu utk dibersihkan dengan;

1.perbanyakkan tilawah al-quran
2.mengingati mati
3.banyak berzikir

sejauh manakah kita menekankan kebersihan hati kita?
apakah?
.......................

kulihat jauh

ummah kini semakin alpa
sedih melihatkan
adakah masih ada kejahilan dalam diri ini?
sedang ummah menanti hadirnya kekuatan pejuang islam..
yang berusaha untuk bermujahadah dalam menentang serangan pemikiran sebaran kaum kuffar
sediakah aku?
...................................

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan. (tahrim-6)


وَإِن يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia dan jika Dia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani (yunus 107)


berimankah aku dengan ayat itu?
subhanaLLAH..........
thabatkanlah diriku di jalanMU...
cahaya itu kuperlukan..
demi menegakkan kembali kalimah LAILAHA ILALLAH di hati2 muslimin
segalanya dalam genggamanMU...
ya ILAHI~

kulihat jauh...
masa hadapan keadaan ummah
bagaimanakah?
semakin lunturkah imannya?
atau semakin bertambah rijal2 yang bersemangat demi menegakkan daulah islamiyyah
seandainya itu terjadi...
di manakah kita
golongan ghurabaa'....
atau~
munafiq?
kulihat jauh.........

waLLAHU a'lam

No comments:


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com