Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Friday, June 13, 2008

sek0lah baru!

bismiLLAH...

setelah melalui berbagai onak dan cabaran di bumi tarbiyyah,kini kaki ini melangkah maju ke arah mempersadakan iman di muka bumi.dengan berbekalkan mutiara yg dikutip di bumi tarbiyyah itu,menjadi pendinding diri ke arah lebih menuju redhaNYA...

9 jun 2008
"mama,doakan eh..tak0t la..."
"insyaALLAH...tunjukkan yang kita buleh!"
"insyaALLAH..."

setiap derapan langkah kaki utk ke kelas baru...dengan suasana yang baru dan biah yang baru...membuatkan diri ini terasa teruja dalam mencari pengalaman yang lebih memberi kesan kepada diri.di depan kelas baru.....

"assalamualaikum...perkenalkan,ini pelajar baru.tolong carikan meja dan kerusi untuk dia eh..cepat!tunjukkan la teladan yg baik kat pelajar baru nih!buat bising je kejenye.ganggu kelas lain!cepat..sediakan meja."

41 pasang mata memerhatikan ke satu arah.sungguh segan!huu~lantas membuat muka blur dan pergi ke meja yg telah disediakan.dalam kekalutan tak tahu hendak membuat ape.maka bersalam2 lah antara saya dan mereka (yg same jantina...) dalam tersenyum dan bersalaman...tiba2 ada suara sumbang.

"eh,dia nak dtg sini lah...."

lantas suara sumbang itu diabaikan kerana tidak memberi ape2 manfaat utk diri.

"cekgu,ade budak baru"
"mane?"
"tu....(sumer melihat ke satu arah)"
"perkenalkan diri kamu..."
"name saya.............saya lg senior dr dorg,um0 15"
"weh...um0 die 15 r...pat0t r muke mecet"
"ok...duduk"

lantas diri mengenali orang sekeliling

"knp akk turun form.."
"mcm nie...senanye.............."
"oh...gitu ke..."
"iyer...(sambil trsenyum)"

hari ke 3 persekolahan
"awak murid baru tunggu jap,cikgu nak jumpe lepas kelas."
"baik cikgu"

lepas sembang2 dan dapat kertas kerja folio yg herus diselesaikan...maka pulanglah ke kelas...

"eh...takder cekgu ek dalam kelas...lalu blakang r..segan r lalu dpn..(bermonolog sendiri)"
"weh,otai lorh kak ain,x hormat ustaz langs0ng!"
"huh?...astaghfirullah...ade ustaz ke...x perasan!"(bermonolog lagi..)
lalu dgn muke tebal mas0kla ik0t pintu dpn...
"weh...ko jgn..nnt dier bg side kick kang...habes kau.."
"ustaz..saya mintak maaf lmbt td cekgu nak jumpe jap.."
"ok...x per2..hafal ayat quran nih.."
"wah!penah hafal ayat nih..."(bermonolog lg..)

huhuu..rase nak tergelak denga bende tuh.wal0pon wat muke blur+matured+tebal....namun dalam hati tersimpan 1001 perasaan...

"yaALLAH...begitu parah umat islam kini....dalam kelompok islam sendiri telahku melihatkan penyakit yang semakin berjangkit dikalangan ummah ya RABB....aku x trmampu utk mengubatinya sendiri...bantulah aku dlm menemukan mereka kembali ke jalanMU....aku tidak sanggup utk melihat mereka derita di neraka....ameen~"

hari ke 5 persekolahan

"kak ain...pegila toilet ngan najwa...sementara kitorang prepare nih.."
"ok2~"
"najwa,temankan akak pi toilet j0m!"
"ok..j0m.."

dalam perjalanan pulang kembali ke kelas...

"najwa!selamat ari jadiii!"
"waa~malu la...kite x pena dpt camni tau.."
"x per la..ni la yg kitorang wat nih.."
"time kaceh sumer..."
"same2"

"kite x pena dpt rase org bg sumer nih kat kite.."
"tu tandenya ALLAH sayang najwa..dpt bg ape yg najwa inginkan.."
"alhamdulillah.."
tiba2~
"uih...ape hal budak laki rame2 tuh.."
"weh...ade pompuan r kat dlm kelas.."
lantas mereka mask ke kelas..
"wa...besday saper nih?
"najwa.."
"selamat ari jadii(beramai2 dgn x malunyer...)
adeh...
"ain.."
(suara sumbang saper tuh..ABAIKAN)
"weh..kurang aj0..kak ain lah..."
"eh silap..kak ain.."
ABAIKAN krn tiada mendatangkan ape2 manfaat pada diri

(slamat datang ke SAMTTAJ)bermonolog sndiri lagi..

kesimpulan
melihatkan perangai adek2 dalam kelas...(x per la..panggil adek2 sbb lg mude en..huhu)teringat kat bumi tarbiyyah dulu...kat kelas senyaap jer...tp kat sini...masyaALLAH...no k0men la..apepon lepas pemerhatian selama seminggu di sek0lah itu...diri ini berfikir sejenak...yaALLAH...sememangnya ada hikmahnya diri ini merantau ke taman ilmu yang lebih mencabar.melihatkan penyakit2 hati yang berleluasa...sungguh..ummah sememangnya memerlukan penawar dalam membina semula daulah islamiyyah,tertegaknya zaman khilafah.
klu kat bumi tarbiyyah dulu x dapat rase camner parahnyer ummah skang nih..(termas0k diri sndiri la..)lps merantau ke dunia yg lebih luas nih...baru dapat rase...mmg tugas menjadi da'ie dalam nak kembangkan dayap dakwah nih mmg berat...tp itu bukanlah satu beban.itu adalah TANGGUNGJAWAB kita..yang memahami bahawa akhirat itu lebih indah!

rase kehilangan?...rase kerinduan dapat menarik nafas di dalam udara yg dipenuhi kesegaran tarbiyyah...mampukah diri ini meneruskan perjuangan dalam bermujahadah melawan nafsu dari membuat kejahatan?seyap....tiada jawapan.namun hakikat diri ini masih mencari2 sinar harapan dr TUHAN agar kekuatan dr yg SATU dlm mengibarkan panji2 Islam di bumi ini..teringat tema EDI taun nih...mmg terasa syadid la..

"ayanqusud din..wa ana hay?"
itulah kate2 abu bakar bilamana ketika itu ramai yang imannya goyah tatkala kewafatan nabi.nabi palsu dan murtad berleluasa.mengingatkan sejarah silam itu membuatkan diri ini terasa yaki dgn kebangkitan islam.YA! YAKIN!


"inna nashrullahi qareeb"
berpeganglah dgn kalam ALLAH ini...nescaya dirimu akan bersemangat dalam menjalani kehidupan yg lebih mencabar"

teringat nasyid dr iman band.."rope of ALLAH"..lepas cari2 aya qurannye...mane dpt..baru jumpe..
"wa'tasimu bihabLILLAHi jami'aw wala tafarraqu"
"ittakhizu bihabliLLAH jam'au wala takhtarifu"
ya!sama makna!
baru faham..sbb tuh la dlm nasyid tuh kater..
"haza kalaMULLAH.."

doakan diri ini sentiasa menggenggam padu benih tarbiyyah yang pernah disemai di dalam jiwa.sem0ga keberkatan dlm beribadah membuat kita merasai kemanisan amal islami~
ameen...

waLLAHU a'lam

4 comments:

kembarasalik said...

Ahlan ila SAMTTAJ. Tempat jatuh lagi dikenang... Dimana bumi dipijak, disitu ISLAM dijunjung. Semoga istiqamah dalam perjuangan.

khaIRul_UmmAh said...

insyaALLAH~AMEEN...barakaLLAHU fik

Anonymous said...

assalamu'alaikum dik.smg tetap teguh dgn jalan ni.harap xterkena culture shock,walau dimana adik berada.sesungguhnya jalan ini panjang n berliku,tetapnya kita pd jalanNya harini,xsemestinya kita akn tetap pd hari esok.jd seperti asiah,biarpun tinggal di istana fir'an,imannya tetap xberubah.selamat menjawat jawatan sbg khalifah Allah;)

ukht yg jauh..

khaIRul_UmmAh said...

insyaALLAH...
syukran ya ukhti~


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com