Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Tuesday, June 3, 2008

menangislah


bismiLLAH...

Kenangilah sungai-sungai yang mengalir itu banjiran air mata Nabi Adam yang menagis bertaubat, maka suburlah dan sejahteralah bumi kerana terangkatnya taubat.
Menagislah seperti Saidina Umar yang selalu memukul dirinya dengan berkata, “Kalau semua masuk ke dalam syurga kecuali seorang, aku takut akulah orang itu.
“Menangis Ummu Sulaim apabila ditanya, “Kenapa engkau menangis?” Jawabnya, “Aku tidak mempunyai anak lagi untuk ku kirimkan ke medan perang.”
Menangislah seperti Ghazwan yang tidak sengaja terpandang wanita rupawan. Diharamkan matanya memandang langit seumur hidup, lalu berkata, “Engkau mencari kesusahan dengan pandangan itu.”



kata2 ini ana dapat dr seorang ukht.jzkk~
sungguh indah bahasanya...ingin ana menghuraikan serba sedikit berdasarkan kehidupan yang serba mencabar ini..
seringkali kita lalai dalam kehidupan ini~sedangkan tangisan air mata itu tidak pernah kering dek menangisi dosa2 lalu?siapakah?
rasul kesayangan kita menangisi akan kesalahannya lantas bertahajjud kepada yg ESA lalu si isteri bertanya.."bukankah kau rasulNYA?"jwb baginda.."salahakh aku menjadi hamba yang bersyukur?

begitulah...seringkali kita menangisi sesuatu yang tidak mendatangkan faedah..namun pada hakikatnya dosa kita yg menggunung tinggi...tidak pula kita tangisi..taubat kita yang seringkali separuh jalan...tidak pula kita renungi...

sahabat...
keindahan hidup dgn kepelbagaian ideologi manusia ini menguji fikrah yang kita sendiri fahami.sejauh mana kekuatan jiwa kita dalam menangkis segala yang batil?sungguh hebatnya saidina umar r.a yang tahu membezakan yg hak dan yg batil...namun..

harus juga kita renung kembali...penciptaan manusia ini tidaklah sesuatu yang sia2...selama 24 jam kita menghirup udara percuma milikNYA...adakah begitu susah utk kita mengucapkan syukur dgn mentaati perintahNYA?astaghfiruLLAH...jahilkah kita utk menzahirkan rasa kesyukuran pd yg ESA?

sama2 kita renungi...masa yg berlalu itu menandakan hampirnya kita akan kematian.sejauhmana amalan kita dpt menjadi bekalan di hari muka?


No comments:


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com