Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Thursday, May 29, 2008

jalan.lihat.tafsir


(gambar sekadar hiasan...)

bismiLLAH...

alhamdulillah...dengan izinNYA dapat juga ana update bl0g yg agak lame terbiar.baru2 nih pergi bercuti dengan family ke camer0n highland~....

"berjalan...lihat...tafsir..."Allah telahpun memberi peringatan kepada kita untuk berjalan dan bermusafir di atas buminya serta melihat kesan2 peniggalan kaum2 yang terdahulu.berjalan melihat bumi hijau nan terbentang luas...subhanaLLAH..memandangkan nie first time ana pergi..siblings yg lain daa byk kali pegi time kecik2 dulu~last dorg pegi time mama pregnantkn ana..so kiranye cam teruja jugalah..

dalam perjalanan yg berliku2...
"ha...sape yg rase die mab0k tido skang..."kate mama..akak kat sebelah dah siap tid0 daa..yg lg sebelah tuh x abes2 ngan ceritenye sambel belek2 enpon baru yg katenye canggih~"huh..abaikan!kat depan abg dok sblh maam yg tgh drebar...ntah ape yg die tekan tetibe cermin depan yg bes0 tu KABUS!!...
"eh..ape jadi nih"
"mama...benti dlu ma...bahaya!"
"cepat!!amek lap...mane lap yg bawak td??"
abg dgn glabahnye menekan segala punat yg boleh ditekan dalam keter tuh...tiba2 kereta menjadi hangat..
"eh...ni mcm air-cond rosak je"
mama dgn slambernye menekan punat "air-cond" dan selepas itu segalanya berjalan seperti biasa.tiada lagi kabus yang menyukarkan penglihatan utk memandu kereta...
"ape jadi td?"
"hang la...pi tekan punat air-cond tuh watper?kat luar tuh sej0k..pastu dgn tekanan udara kat dalam yg x seimbg menyebabkan penghasilan kondesasi yg memberi kesan kepada cermin bes0 depan.."celoteh si adek...
tetibe sumer ketawa sesame....huh?lawak?....

seterusnya perjalanan diteruskan...tetibe ternampakseorg hamba Allah sedang menunggang motor sambil memakan sebiji strawberi..wah!kalau di bandar org naik motor sambil pegang empon nih sambil makan strawberi!boleh diamalkan di jalan raya....

sesampai di apartment...
"ki,pi samak segala pinggan mangkuk yg ader kat dapur tuh"
maka abg p0n mempraktikalkan apa yg pernah dipelajarinya satu ketika dahulu di bumi tarbiyyah dgn sebaiknye...
seterusnya perjalanan diteruskan dgn mentafsir alam sekeliling.di mana cuaca yang berhawa sederhana mempunyai 1001 hikmah yang tersembunyi.di sinilah tempat yg sesuai utk mencucuk tanam tumbuhan yang tidak mungkin dapat tumbuh di suhu yang biasa.strawberi!teh dll....subhanaLLLAH....sungguh indah hikmah disebalik tanah milik ALLAH ini..

pentafsiran berterusan dengan menziarah taman bunga..di situ semerbak bau-bauan segala macam bunga yg indah mekar.ketiak berjalan2 di taman bunga itu...akak berkata.."ha~bau la bunga2 nih...terapi utk migrain k0 tu tau x?jgn sekadar teng0k2 jer.."huh~dapat lg satu hikmah tercitpanya bunga2 yg indah bkn hanya di pandangan mata tetapi juga terapi yg mendamaikan segala penyakit..resah dan gelisah..

kaki ini melangkah lagi di bumi ciptaan tuhan dgn merenung keindahan yg mendamaikan..."CACTUS POINT" trpampang di depan mana...lps nih ape pula hikmah kejadian ALLAH nih?kaktus?erm....pk jap...kaktus nih slalu ditemui di gurun dan padang pasir yg tadak air...yg ana pena denga citer klu pengembara yg melalui gurun nih mengambil sumber air dari pokok kaktus....wah~subhanaLLAH!ade hikmahny akaktus ini...dengan akarnya yang mencengkam bumi dan mampu mecari air beratus batu dr tempatnya..sungguh indah ciptaan TUHAN!

melihatkan percutian yang lebih ke aarah kebaikan.sejauh mana kualiti dalam kehidupan kita mampu menafsirkan setiap sudut nikmat yg indah ciptaaNYA?derapan langkah kita ke arah yang lebih membanggakan.sejauh mana 'izzah dalam diri kita terhadap islam dgn mengenakan pakaian yang lebih syar'ie dan menutup aurat.ana pelik dengan fikiran sesetengah manusia yang mengaggapkan bahawa kepanasan itu sebagai satu alaan unutk mereka mendedahkan aurat kepada yang tidak sepatutnye.justru itu kita imbas kembali sejarah penurunan ayat al-quran yg mewahyukan agar perintah menutup aurat segera dijalankan.setiap muslimah yang mendengar perintah itu segera mengenakan kain yang tebal dan labuh untuk menutup rambut mereka.itu sedikit imbasan sejarah penurunan ayat al-quran.kita?

jalan-jalan melihat dunia TUHAN ini indah....dan amat bermanfaat.melihatkan keadaan ummah kini yg kelihatan semakin alpa..kitalah yg akan mengubatinya.keinsafan yg terukir di hati melihatkan ummah yang kian goyah dimamah duniawi,persiapan diri ke arah kecemerlangan jiwa dan rohani perlu dititik beratkan agar setiap helaan nafas kita adalah semata2 untuk mencari redhaNYA...

mentafsir dunia yang kini semakin kelam di mamah pembangunan.fesyen yg kini lebih menitik beratkan kecantikan berbanding syariat,segala peralatan hidup,permainan yang melemahkan jiwa pemuda dan kanak2 kini utk lebih beribadah padaNYA....semua itu adalah perancangan yahudi yg AMAT TELITI....tidakkah kita menyedarinya?

bangkitlah dari lenamu..sesungguhnya generasi ghurabaa' akan bangkit satu hari nnt.dan persiapkanlah diri kita utk menjadi generasi itu walaupun kita tidak pasti apakah kita tergolong untuk menjadi generasi yg dijanjikan ALLAH itu.sesungguhnya kematian semakin menghampiri..berjalanlah....dan tafsirkanlah setiap apa di sekelilingmu...serta mengingati ciptaaNNYA...waLLAhu A'LAM

No comments:


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com