Dengan Nama Allah

Semoga Allah membuka ruang hati untuk diisi dengan manfaat dan meletakkan DIA di tempat yang KUKUH dan TEGUH.Segala isi manfaat di dalam blog ini dibenarkan untuk di kongsi bersama,copy paste dan sebagainya.dengan menyatakan link blog ini.semoga Allah REDHA~!

JITIS

Sunday, March 9, 2008

kafaRah dosA

salam 'alaykum warahmatullah wabarakatuh....

kebiasaannya....apabila hadirnya musibah atau ujian...ada berkaitan dgn kaFArah dosa..apa itu kafarah d0sa sebenarnya??

KAFARAH DOSA

penghapus dosa...menjadi kebiasaan..apabila hadirnya ujian...akan dikaitkan dgn penghapus dosa...namun..sejauh mana kita memahami kafarah d0sa ini?? hanya akan rasa insaf tatkala hadirnya ujian dan musibah seperti sakit dll..namun..apabila habisnya musibah itu...hidupan berjalan seperti biasa...dan tidak berubah ke arah kebaikan..adakah kita hanya insaf semata2 ujian tiba..sdgkn ALLAH menurunkn musibah itu sebenarnya utk menunjukkn sifat KASIH SYGNYA...dakah kita trfikir bahawa...

"inna ma'al usry yusr0" (al-insyirah-5) ssghnya akan dtg kesenangan slps kesusahan" dalam menghadapi ujian dan musibah dr TUHAN...mmg keperitan jiwa akan terasa,saat itulah iman kita akan diuji..sama ada kita kekal berpaut pdNYA ataupun kita terus sesat dalam menghadapi musibah tersebut,hidup kita x terlepas dr berbagai macam masalah...mengikut keadaan dan cara bagaimana utk kita meyelesaikan permasalahan tersebut...

SUNNAH
"ssghnya sesiapa yg FUTUR dijalanku...maka HIDAYAH utknya.." (hadis) FUTUR futur adalah satu perasaan x berdaya..lemah dlm menghadapi sesuatu musibah...di waktu itulah ian kta akan terasa diuji..ALLAH mahu melihat sejauhmana ketaqwaan kita pdNYA... "ssghnya sesiapa yg FUTUR di jalanku..." bermakna sesiapa yg berasa futur..dan mencari penyelesaiannya dgn cara yg ditunjukkn oleh RASULULLAH..(sunnah..) "...maka hidayah utknya.."

insyaALLAH...ALLAH akan membantu kita utk mencari jalan penyelesaian...

RASA FUTUR...

bersama kita koreksi apa dan bagaimana sebenarnya rasa futur ini. rasa seperti diri ini x berdaya utk menempuh sesuatu musibah tersebut..mungkin kerana musibah itu terlalu besar..em0si bergolak...dan perasaan yg manusia sndiri x mmpu utk memahami masalah tersebut....jadi..bagaimana kita kita hendak menyelesaikan masalah tersebut?andainya diri kita sendiri x mampu utk menyelesaikn masalah tersebut?

CARA YG DITUNJUKKAN OLEH RASULULLAH..

futur ini adalh salah satu kafarah dosa..yg ALLAH tunjukkn kpd hambaNYA....dan rasulullah sendiri pernah menempuh pelbagai macam ujian..seperti kematian insan tersayang dalam tahun yg sama...bagaimana rasulullah dpt kekuatan utk menahan kesedihan trsebut?ALLAH MAHA PENYAYANG...ALLAH mengurniakn isra' dan mikraj pada rasulullah...ssghnya..di mana rasulullah mndpt kekuatan tatkala kedua2 insan yg baginda sayang dijemput oleh ALLAH?di saat itulah ALLAH memberi kekuatan kpd baginda...sedangkan rasulullah...byk menempuhi ujian yg lebih besar dari kita...seharusnya kita mengkaji sirah rasul dgn lebih dekat...

SUNNAH

pernah suatu mlm..isteri rasulullah melihat baginda solat mlm sehingga kaki baginda bengkak2..lantas dia bertanya.."mengapakah kau solat mlm sehingga kakimu bengkak sedangkan kau seorang yg dijamin syurga?"...maka rasulullah menjawab..dalam akhir katanya..".....................salahkah aku menjadi insan YG BERSYUKUR?"

antara cara utk kita menginsafi d0sa2 kita..adalah dgn S0LAT MALAM.. waktu yg terbaik adalah sepertiga mlm..pada pukul 3 pagi.. "sepanjang malam adanya satu saat bahawa jika hambaKU berdoa..nescaya diperkenankn doanya.."

No comments:


Binnabil Huda - Unic
Mp3-Codes.com